Bank Dobrych Praktyk:
- Badania przesiewowe skuteczną profilaktyką niepowodzeń szkolnych uczniów na poziomie edukacji wczesnoszkolnej
- Bank Dobrych Praktyk WSPE: Twórcza matematyka. Wspieranie uczniów zdolnych
- IPET dla uczennicy z upośledzeniem w stopniu lekkim w gimnazjum
- Projekt Edukacyjny – Co może mały człowiek?
- W kręgu rodziny dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi
- Materiał ze szkolenia nt. Przygotowanie członków zespołów orzekających poradni psychologiczno-pedagogicznych do roli liderów
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Bezpieczni w domu, szkole i środowisku
- Bank Dobrych Praktyk WSPE: Galeria Artystyczna „Wieszak”. Jak kształtować aktywnych twórców i świadomych odbiorców kultury
- O pomaganiu i współpracy. Nauczyciele i inni specjaliści wobec rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami
- Bank Dobrych Praktyk WSPE: Zamojski Przegląd „Reportaż” – rozwijanie indywidualnych potrzeb młodzieży szkolnej
- Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się
- Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w bibliotece szkolnej ¬ uczeń z trudnościami w nauce
- Program terapeutyczny - Ortograficzna corrida - dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w pisaniu
- Poradnia odkrywa, wspiera i promuje talenty – przykłady dobrych praktyk
- Strategia postępowania wobec ucznia przejawiającego symptomy ryzyka dysleksji
- Diagnoza dziecka z grupy ryzyka dysleksji
- Strategia działań wobec uczennicy z symptomami ryzyka dysleksji
- Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji
- Strategia postępowania wobec uczennicy przejawiającej symptomy ryzyka dysleksji
- Strategia postępowania wobec uczennicy z grupy ryzyka dysleksji
- Wolontariat jako metoda uspołeczniania uczniów niedostosowanych społecznie
- Edutaining English Experience (EEE)
- Warszawska Liga Piłki Nożnej Ośrodków Wychowawczych i Domów Dziecka jako metoda wychowywania przez sport
- Wolontariat jako metoda kształtowania nowej tożsamości osobowościowej wychowanek MOW w Szczecinie
- Program terapii dla dziecka z mutyzmem selektywnym w edukacji przedszkolnej
- Program dla dziecka przewlekle chorego w przedszkolu
- Program terapeutyczny dla dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
- Programy edukacyjno-wychowawcze w MOW w Szczecinie
- Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji przedszkolnej
- Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z autyzmem
- Skuteczne metody wychowawcze i terapeutyczne dla dzieci i młodzieży w oparciu o terapię poznawczo-behawioralną
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – przedszkole
- Szkoła moim przyjacielem. O efektywnej współpracy poradni psychologiczno-pedagogicznej ze szkołą
- Zajęcia rewalidacyjne z wykorzystaniem roweru w specjalnej szkole podstawowej w Częstochowie
Dziecko ze SPE w edukacji przedszkolnej:
Inne:
- Jakość w edukacji włączającej
- Wsparcie ucznia niewidomego i słabowidzącego w procesie szkolnej edukacji
- Dostosowanie zestawów zadań i arkuszy egzaminacyjnych do potrzeb uczniów niewidomych i słabowidzących
- Adaptacja ilustracji, zdjęć i innych elementów graficznych do potrzeb uczniów słabowidzących
- Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących
- Adaptacja grafiki dotykowej
- Stosowanie brajlowskiej notacji matematycznej w materiałach dydaktycznych
- Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do wersji brajlowskiej
- Dodatkowe praktyczne zagadnienia dotyczące pracy z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym
- Dodatkowe praktyczne zagadnienia dotyczące pracy z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym
- Wyniki badań zrealizowanych przez zespół z Zakładu Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dziecka Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Warunki efektywności edukacji inkluzyjnej uczniów niewidomych i słabowidzących w kontekście modelu współpracy instytucji i placówek oświatowych
- Społeczne konsekwencje (nie)równego dostępu do oświaty uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Możliwości zmiany w obszarze współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - prezentacja
- Model współpracy szkoły ogólnodostępnej z instytucjami – tworzenie warunków do rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - schemat
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - opis
- Harmonogram pilotażu 2
- Harmonogram pilotażu 1
- Harmonogram konferencji „ Tworzenie w szkołach ogólnodostępnych warunków do edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
- Efektywność pomocy udzielanej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych osiągana poprzez rozwiązania systemowe
- Dziecko z mutyzmem selektywnym w przedszkolu i szkole, czyli jak nauczyciele i rodzice mogą pomóc dziecku z zaburzeniami lękowymi
- Rola rodziny w terapii dziecka z mutyzmem
- Komplementarność diagnozy i zaleceń edukacyjnych w przypadku dziecka z mutyzmem
- Jak prowadzić rozmowę
- Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych dziecka niemówiącego z użyciem AAC
- Dziesięć rzeczy, które chciałbym, by mój nauczyciel i logopeda wiedzieli o AAC
- Moja droga edukacyjna i korzystanie z metod wspomagających komunikację
- Skuteczne sposoby wspierania uczniów z trudnościami w komunikacji językowej w szkole
- Zmiany warunków organizowania kształcenia specjalnego w edukacji ogólnodostępnej
- Organizacja kształcenia specjalnego wychowanków SOSW, SOW i ORW w świetle nowych przepisów prawa oświatowego
Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych:
- Szkoła dla Wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej
- „Funkcjonowanie Dzielnicowego Centrum ds. Integracji (DCI)”
- Opis działalności Specjalistycznego Punktu Konsultacyjnego przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii Nr7 w Warszawie
- Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny przy Zespole Szkół Specjalnych Nr 98 w Warszawie
- Budowanie koalicji na rzecz ucznia niepełnosprawnego w Zespole Szkół Ogólnodostępnych w Stargardzie Szczecińskim
- Model wspomagania uczniów z dysfunkcją wzroku, uczęszczających do płockich szkół ogólnodostępnych
- Dostosowanie zestawów zadań i arkuszy egzaminacyjnych do potrzeb uczniów niewidomych i słabowidzących
- Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły
- Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
- Finansowanie edukacji ucznia z niepełnosprawnością
- Jak promować jakość w edukacji włączającej
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych
- Poradnik dla nauczycieli i specjalistów edukacji włączającej oraz rodziców dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością opracowany w ramach pomocy dla Gruzji
- Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych
- Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych
- Projekt PROM - system pomyślnej adaptacji szkole - budowanie współpracy pomiędzy przedszkolem a szkołą
- Adaptacja ilustracji, zdjęć i innych elementów graficznych do potrzeb uczniów słabowidzących
- Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
- Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
- Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się
- Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego
- Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej – wybrane publikacje
- Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 1
- Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 2
- Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
- Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej (z załącznikami)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna:
- Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole
- Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
- Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu
- Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu
- Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu
- Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu
- Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu
- Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu
- Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu
- Dziecko z hemofilią w szkole i przedszkolu
- Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu
- Dziecko z astmą w szkole i przedszkolu
- Arkusz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
- Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
- Szkoła jako wspólnota osób. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców
- Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności
- Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania
- Dziecko przewlekle chore. Dostosowanie warunków edukacyjnych dla dziecka z alergią
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne a zmiany w systemie edukacji:
- Nowa rola poradni psychologiczno-pedagogicznych. Jak odpowiadać na potrzeby pracowników szkół i placówek
- Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym
- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne a zmiany w systemie edukacji – jak odpowiadać na potrzeby uczniów, rodziców, pracowników szkół i placówek
- Psychometryczna diagnoza psychologiczna w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności dzieci i młodzieży (prezentacja)
- Psychometryczna diagnoza psychologiczna w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności dzieci i młodzieży
- Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych we wspomaganiu pracy szkół na przykładzie doświadczeń wybranych powiatów
- Specyficzne wymagania diagnozy dzieci wielojęzycznych i odmiennych kulturowo (prezentacja)
- Specyficzne wymagania diagnozy dzieci wielojęzycznych i odmiennych kulturowo
- Wymagania wobec poradni psychologiczno-pedagogicznych jako instrument podnoszenia efektywności jej pracy
- Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna
- Wykaz opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologicznopedagogiczne
Specyficzne trudności w uczeniu się:
- Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna
- Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych (edukacja wczesnoszkolna). Rozpoznawanie ryzyka dysleksji - Sylabus kursu
- Moduł I: Akty prawne na rzecz ucznia z symptomami ryzyka dysleksji oraz zadania nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Moduł II: Charakterystyka rozwojowa dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów z kl. I-III
- Moduł III a: Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania – częstość występowania, terminologia, przyczyny
- Moduł III b: Rozpoznawanie ryzyka występowania specyficznych trudności w uczeniu się
- Moduł IV: Metody pracy wspierające uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Moduł V: Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych
- Moduł VI: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – działania nauczyciela wobec uczniów z ryzykiem dysleksji i ich rodziców
- Arkusz diagnostyczny dla dziecka z grupy ryzyka dysleksji oraz ustalanie działań wspomagających ucznia
- Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej – na czym polega rzeczywiste wspieranie uczniów z różnymi dysfunkcjami i dostosowanie dla nich wymagań edukacyjnych?
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Propozycje ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole
- Sprawozdanie z konferencji: „Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych, specjalnych i masowych - konteksty społeczne”
- Prezentacja: Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkól podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne
- Prezentacja: Działania podejmowane na rzecz przekraczania barier z doświadczeń „Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce”
- Prezentacja: Edukacja międzykulturowa w przestrzeni polskiej szkoły – przykłady rozwiązań praktycznych
- Prezentacja: Międzykulturowość w przestrzeni gminy – przykłady rozwiązań praktycznych (gmina Góra Kalwaria)
- Prezentacja: Rola organizacji pozarządowych w budowaniu systemu wsparcia dla dzieci wielojęzycznych i wielokulturowych
- Prezentacja: Diagnoza specjalnych potrzeb uczniów wielojęzycznych i wielokulturowych - wykład
- Prezentacja: Rozpoznawanie potrzeb dziecka wielojęzycznego i wielokulturowego – diagnoza i wsparcie
- Prezentacja: Działania dotyczące współpracy szkoły i samorządów wspomagające edukację uczniów wielojęzycznych w polskiej szkole
- Prezentacja: Wsparcie dzieci wielojęzycznych w edukacji – akty prawne
- Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewia
- Uczniowie z różnych kultur w szkole
- Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów.
Uczeń z zaburzeniami zachowania w szkole:
- Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym (wersja uzupełniona)
- Raport z realizacji pilotażowych szkoleń „Budowanie strategii pracy z dzieckiem przejawiającym zaburzenia zachowania w środowisku szkolnym i rodzinnym”
- Wychowanie do odpowiedzialności – wspomaganie rozwoju społecznego i moralnego dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka:
- Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym propozycja konstrukcji (schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Literatura dotycząca tematyki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) w polskim prawie oświatowym
- Budowanie strefy współdziałania. Wykorzystanie wiedzy rodziców we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program
- Zrozumieć niepełnosprawność - wspomaganie w uczeniu…do rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla jego późniejszej edukacji
- Rozwój usług z zakresu wczesnej interwencji jako istotny cel polityki oświatowej państw UE
- Wieloprofilowa diagnoza dziecka, wskazania dla specjalistów i rodziców
- Raport z realizacji Projektu dla Liderów ds. wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Dobre praktyki-Liderki ds. WWRD z woj. podlaskiego
- Dobre praktyki-Liderki ds.WWRD z woj. lubelskiego
- Dobra praktyka − Fundacja Promyk Słonca
- Ulotka - Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Współpraca między szkołami ogólnodostępnymi a szkołami specjalnymi i placówkami:
- Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
- Projekt PROM - system pomyślnej adaptacji w szkole - budowanie współpracy pomiędzy przedszkolem a szkołą
- Opis działalności Specjalistycznego Punktu Konsultacyjnego przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii Nr7 w Warszawie
- Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
- Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
- Specjalistyczne Punkty Konsultacyjne
- Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny przy Zespole Szkół Specjalnych Nr 98 w Warszawie
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i mlodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Model Lokalnej Współpracy na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - materiały dla uczestników konferencji
- Model współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - materiały dla uczestników konferencji
Zasoby archiwalne:
- Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli
- Materiały szkoleniowe cz.I
- Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz.II
- Poradnik Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży
- Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia
- Plan Działań Wspierających
- Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży
- Zanim powstaną Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia, Plan Działań Wspierających czy Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny – materiały pomocnicze dla nauczycieli
- Scenariusz spotkania z rodzicami
- Moje dziecko w przedszkolu i szkole Spotkanie informacyjne
- Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
- Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
- Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego. Scenariusz szkolenia rad pedagogicznych
- Arkusz nr 1. Obszary doradztwa edukacyjno-zawodowego w kontekście realizacji podstawy programowej. Materiał do pracy z nauczycielami III etapu edukacyjnego
- Arkusz nr 1. Obszary doradztwa edukacyjno-zawodowego w kontekście realizacji podstawy programowej. Materiał do pracy z nauczycielami IV etapu edukacyjnego
- Arkusz nr 2. Opisy problemów związanych z wchodzeniem w aktywność zawodową osób z niepełnosprawnością. Materiał do pracy z nauczycielami IV etapu edukacyjnego
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Propozycja formularza
- Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Propozycja formularza
- Plan działań wspierających. Propozycja formularza
- Uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim w gimnazjum
- Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów
- Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi razem - rodzice i szkoła
- Prezentacja: Współpraca szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej na rzecz dziecka wielokulturowego i wielojęzycznego
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych
- Zmiany warunków organizowania kształcenia specjalnego w edukacji ogólnodostępnej
- Wspomaganie nauczycieli edukacji przedszkolnej w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kurs e-learningowy
- Finansowanie edukacji ucznia z niepełnosprawnością
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) w polskim prawie oświatowym
- Prawo na rzecz ucznia ze SPE
- System wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w m. st. Warszawie [pdf. 608.12 kB]
- Funkcjonalna terapia ręki – wspieranie dziecka w rozwoju samodzielności [pdf. 2.81 MB]
- Sieć współpracy i samokształcenia wczesnego wspomagania rozwoju [pdf. 3.32 MB]
- E-podręczniki do kształcenia ogólnego [pdf. 603.87 kB]
- Jak wykonać we własnym zakresie pomoce dydaktyczne do działań terapeutycznych w WWRD? [pdf. 4.60 MB]
- Program Nauczania Języka Francuskiego w gimnazjum, w sekcjach dwujęzycznych
- Arkusz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
- Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
- Model pracy z uczniem niewidomym lub słabo widzącym w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, s. 130 (uwaga: materiały dotyczą zmienionego w 2013 r. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach)
- Model pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, s. 177 (uwaga: materiały dotyczą zmienionego w 2013 r. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach)
- Model pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, s. 201 (uwaga: materiały dotyczą zmienionego w 2013 r. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach)
- Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, s. 277 (uwaga: materiały dotyczą zmienionego w 2013 r. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach)