W dniach 23-24 października 2018r.w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku odbyło się pierwsze spotkanie sieci współpracy i samokształcenia dla samorządowców gmin miejsko- wiejskich. Uczestnikami spotkania były JST, które opracowały plany rozwoju oświaty oraz wspomagania szkół w rozwoju kompetencji kluczowych i od 1 września 2018 roku rozpoczęły proces wdrażania przygotowanych planów. Na co dzień uczestnicy sieci pracują na platformie www.doskonaleniewsieci.pl, jednak, co dwa miesiące uczestniczą w spotkaniach stacjonarnych prowadzonych przez moderatora sieci.
Celem spotkania było:
- Monitorowanie realizacji procesu wdrażania planów rozwoju oświaty oraz wspomagania szkół w rozwoju kompetencji kluczowych uczniów (opracowanych w I etapie projektu).
- Wsparcie JST w realizacji ww. planów.
- Identyfikacja przykładów dobrych praktyk samorządowych w zakresie wdrażania opracowanych planów.
Spotkanie pozwoliło uczestnikom wymienić się doświadczeniami oraz ustalić dodatkowe elementy współpracy w ramach sieci. Jednak najważniejszą częścią spotkania było zebranie informacji oraz przedyskutowanie wyzwań wiążących się z praktyczną realizacją przygotowanych planów.
W spotkaniu uczestniczyły następujące samorządy z gmin miejsko-wiejskich: Chęciny, Góra Kalwaria, Halinów, Maków Mazowiecki, Pszczyna, Skoczów.
W Chęcinach sukcesywnie realizowane są założenia przyjętego planu, odbywają się szkolenia dopasowane do potrzeb nauczycieli i dyrektorów szkół. Ze względu na niewielki, bo tylko 3% przyrost wiedzy uczniów uzyskiwany dzięki zadawanym pracom domowym, zdecydowano, w porozumieniu
i uzgodnieniu z dyrektorami chęcińskich szkół – zniesienie prac domowych na weekendy.
Pszczyna zgodnie z założeniami zawartymi w lokalnym planie rozwoju oświaty oraz wspomagania szkół w zakresie kompetencji kluczowych uczniów, podejmuje działania usprawniające zarządzanie lokalną oświatą. Jednym z działań, na których w ostatnim okresie, skoncentrował się samorząd jest szersza współpraca ze szkołami znajdującymi się w gestii powiatu pszczyńskiego.
W Makowie Mazowieckim dzięki realizacji projektów i różnego typu inicjatyw, zauważyć można większą integrację nauczycieli i dyrektorów szkół realizujących te przedsięwzięcia. Poprawiła się także współpraca miedzy poszczególnymi szkołami i placówkami. Większa aktywność nauczycieli i kadry zarządzającej pozytywnie wpłynęła na postrzeganie szkół przez lokalną społeczność.
Miasto Skoczów na spotkaniu reprezentowała dwójka dyrektorów. Dyrektorzy bardzo pozytywnie ocenili dotychczasowe działania Miejskiego Zarząd Oświaty w zakresie wsparcia szkół. Szczególnie podkreślali, przydatność i formę szkoleń, którymi objęci zostali nauczyciele szkół. Działania wdrożeniowe w Skoczowie przebiegają według przyjętego harmonogramu.
Miasto Halinów w swoich działaniach wdrożeniowych, w pierwszej kolejności, skoncentrowało się na kwestiach infrastrukturalnych – inwestycje w bazę oświatową (hala sportowa). Dużym problemem
w mieście jest pozyskanie chętnych osób do realizacji wspomagania w szkołach tzw. wspomagaczy.
Zagadnienia poruszane w ramach spotkania szczegółowo dotyczyły;
- Wdrożenia Planów Rozwoju Oświaty w gminach:
- monitorowania procesu wdrożenia, narzędzi, możliwości;
- zarządzania ryzykiem w procesie wdrażania planu rozwoju,
- dobrych praktyk i sukcesów w procesie wdrażania,
- Zarządzania coachingowego i dyrektywnego w praktyce JST:
- zarządzania coachingowego i dyrektywnego; kiedy i po co?
- roli i oczekiwań wobec pracownika JST,
- narzędzii coachingowych w zarządzaniu zadaniami i ocenie działań, coachingu i informacji zwrotnej jako motywatora do działania.
- Modeli udzielania informacji zwrotnej.
- zasad formułowania komunikatu,
- kryteriów udzielania informacji zwrotnej,
- warunków udzielania informacji zwrotnej
- gotowości współpracowników na przyjęcie informacji zwrotnej – jak zabezpieczyć
się przed nieporadnymi skutkami (tłumaczenie się, obwinianie, agresja itp.)
- Informacji zwrotnej opartej na komunikatach asertywnych:
- istocie asertywności, czyli dlaczego i po co warto znać narzędzia asertywne?
- mapie przekonań – zachowania agresywne, uległe i asertywne,
- komunikatom asertywnym – konstrukcja i zastosowania (ja, prośba, odmowa),
- asertywnej obronie przed manipulacjami.
- Motywowaniu do współpracy:
- etapów zarządzania w nowym zadaniu wg Blancharda,
- co motywuje ludzi? – bank motywatorów i korzyści,
- kiedy i w jaki sposób delegować zadania?, 6 kroków delegowania;
- technik monitorowania realizacji zadań i osiągania celów.
- Ku doskonałości komunikacyjnej
- model komunikacji transformującej (Transforming Communication) Richarda Bolstada,
- słuchanie „czworgiem uszu” wg koncepcji S. Von Thuna
Samorządowcy podsumowali spotkanie, jako bardzo efektywne, oceny dotyczące prowadzącego spotkanie oraz realizacji oczekiwań uczestników, uzyskane w ankiecie ewaluacyjnej były bardzo wysokie. Kolejne spotkanie planowane jest w styczniu 2019r.
Spotkanie organizowane było w ramach projektu „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów – II etap” Projekt pozakonkursowy o charakterze koncepcyjnym współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowany w partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich, w ramach Osi Priorytetowej II, Działania 2.10, Program Operacyjny WIEDZA – EDUKACJA – ROZWÓJ na lata 2014–2020