W dniach 6–7 listopada 2018 r. w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku odbyło się pierwsze spotkanie sieci współpracy i samokształcenia dla samorządowców z gmin wiejskich. Na co dzień uczestnicy sieci pracują na platformie www.doskonaleniewsieci.pl, jednak co dwa miesiące biorą udział w spotkaniach stacjonarnych prowadzonych przez moderatora sieci.
Uczestnikami spotkania byli przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego (JST), które opracowały plany rozwoju oświaty oraz wspomagania szkół w rozwoju kompetencji kluczowych i od 1 września 2018 r. rozpoczęły proces wdrażania przygotowanych planów.
Celem spotkania były:
- Monitorowanie realizacji procesu wdrażania planów rozwoju oświaty oraz wspomagania szkół w rozwoju kompetencji kluczowych uczniów (opracowanych w I etapie projektu).
- Wsparcie JST w realizacji ww. planów.
- Identyfikacja przykładów dobrych praktyk samorządowych w zakresie wdrażania opracowanych planów.
W ramach spotkania uczestnicy mieli możliwość wymiany doświadczeń oraz przedyskutowania wyzwań wiążących się z praktyczną realizacją przygotowanych planów. Zagadnienia poruszane
w ramach spotkania szczegółowo dotyczyły:
- Wdrożenia Planów Rozwoju Oświaty w gminach:
- monitorowania procesu wdrożenia, narzędzi, możliwości;
- zarządzania ryzykiem w procesie wdrażania planu rozwoju;
- dobrych praktyk i sukcesów w procesie wdrażania;
- problemów i sposobów radzenia sobie z nimi.
- Zarządzania coachingowego i dyrektywnego w praktyce JST:
- zarządzania coachingowego i dyrektywnego; kiedy i po co?;
- roli i oczekiwań wobec pracownika JST;
- narzędzi coachingowych w zarządzaniu zadaniami i ocenie działań, coachingu i informacji zwrotnej jako motywatora do działania.
- Informacji zwrotnej wg FUKO:
- zasad formułowania komunikatu wg FUKO;
- kryteriów udzielania informacji zwrotnej;
- warunków udzielania informacji zwrotnej FUKO;
- gotowości współpracowników na przyjęcie informacji zwrotnej – jak zabezpieczyć
się przed nieporadnymi skutkami (tłumaczenie się, obwinianie, agresja itp.).
- Informacji zwrotnej opartej na komunikatach asertywnych:
- istoty asertywności, czyli dlaczego i po co warto znać narzędzia asertywne?;
- mapy przekonań – zachowania agresywne, uległe i asertywne;
- komunikatów asertywnych – konstrukcji i zastosowania (ja, prośba, odmowa);
- asertywnej obrony przed manipulacjami.
- Motywowania do współpracy:
- etapów zarządzania w nowym zadaniu wg Blancharda;
- co motywuje ludzi? – bank motywatorów i korzyści;
- kiedy i w jaki sposób delegować zadania? – 6 kroków delegowania;
- technik monitorowania realizacji zadań i osiągania celów.
- Narzędzi perswazyjnych w skutecznej komunikacji:
- zasad oddziaływania perswazyjnego vs manipulacja;
- technik pozornej zgody, implikacji jednoczesnej;
- 8 reguł kontaktów międzyludzkich w praktyce.
W spotkaniu sieci uczestniczyli przedstawiciele następujących JST z gmin wiejskich: Piaski, Wojkowice, Miedźna oraz Trąbki Wielkie. Samorządowcy podsumowali spotkanie jako bardzo efektywne; oceny dotyczące prowadzącego spotkanie oraz realizacji oczekiwań uczestników, uzyskane w ankiecie ewaluacyjnej były bardzo wysokie.
Kolejne spotkanie planowane jest w styczniu 2019 r.
Spotkanie organizowane było w ramach projektu pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów – II etap”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich w ramach Osi Priorytetowej II, Działania 2.10, Program Operacyjny WIEDZA – EDUKACJA – ROZWÓJ na lata 2014–2020.