W dniach 26–27 czerwca 2017 r. w ramach projektu „Wspieranie szkół ćwiczeń” odbyło się seminarium Pilotaż szkoły ćwiczeń – spotkanie inauguracyjne. W Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku spotkała się kadra szkół ćwiczeń: dyrektorzy, nauczyciele języków obcych, przedmiotów przyrodniczych, matematyki i informatyki, nauczyciele bibliotekarze oraz przedstawiciele placówek wspomagania z terenu województwa mazowieckiego.
Wykład inauguracyjny o sztuce nauczania młodych nauczycieli i kompetencjach absolwentów uczelni pedagogicznych wobec wyzwań zmieniającego się rynku pracy wygłosił Rektor Akademii Pedagogiki specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie prof. dr hab. Stefan Kwiatkowski. Wicedyrektor ORE dr Beata Jancarz-Łanczkowska podczas swojego wystąpienia zaprosiła do refleksji nad miejscem szkoły ćwiczeń w procesie kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Stan edukacji w województwie mazowieckim i wnioski z nadzoru pedagogicznego jako wyznaczniki do planowania działań pilotażowych zaprezentowała Anna Kowalska – wicedyrektor Wydziału Kształcenia Ponadgimnazjalnego i Ustawicznego Kuratorium Oświaty w Warszawie.
Kierownik projektu Agnieszka Pietryka zaprezentowała założenia pilotażu szkół ćwiczeń, a zespół projektowy dokonał prezentacji szkół wybranych w poszczególnych obszarach przedmiotowych.
O uczeniu się w Centrum Nauki Kopernik jako alternatywie dla edukacji w ławkach szkolnych opowiedziała Anna Dziama – Dyrektor Edukacji w CNK, a o wpływie projektów międzynarodowych na rozwój szkoły mówiła Agnieszka Wielgomas z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
W sesji warsztatowej zatytuowanej „Co nowego w edukacji” uczestnicy seminarium mieli możliwość poznania nowych trendów w edukacji i zainspirowania się nimi. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele: Budzącej się Szkoły, Fundacji Uniwersytet Dzieci, Centrum Nauki Kopernik, Mistrzów Kodowania, Szkoły Edukacji, EduTank oraz CoderDojo.
Przewodnim tematem spotkania były kompetencje kluczowe w pracy dydaktycznej nauczyciela szkoły ćwiczeń. Temu zagadnieniu poświęcony był drugi dzień seminarium. Podczas pracy w pięciu grupach tematycznych uczestnicy zgłębiali zagadnienia dotyczące wspomagania nauczycieli w rozwijaniu kompetencji kluczowych. Pochylono się także nad potrzebami związanymi z doskonaleniem zawodowym nauczycieli – zarówno w obszarze własnego warsztatu pracy, jak i wspierania uczniów we wszechstronnym rozwoju.
Partnerzy projektu przeprowadzili warsztaty:
- dla grupy dyrektorów: „Wspomaganie nauczycieli w rozwijaniu kompetencji kluczowych” – Małgorzata Górska z Mazowieckiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli;
- dla nauczycieli bibliotekarzy: „Projekt edukacyjny rozwijający kompetencje kluczowe uczniów – Sylwia Bąbik z Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej, filia Grodzisk Mazowiecki;
- dla nauczycieli języków obcych: „Uczenie się poprzez uczenie innych – wprowadzenie do metody LdL” – Ewa Orłowska z Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MSCDN);
- dla nauczycieli informatyki i matematyki: „Od programowania wizualnego do tekstowego” – Wanda Jochemczyk, Jan A. Wierzbicki, Agnieszka Samulska z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK) oraz z MSCDN;
- dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych: „Czy komputer i nauki przyrodnicze mogą być zgraną parą” – Anna Grzybowska, Elżbieta Kawecka, Renata Sidoruk-Sołoducha z OEIiZK.
Uczestnicy i organizatorzy wspólnie zaplanowali tematykę i organizację kolejnego spotkania, które odbędzie się w drugiej połowie sierpnia 2017 r. Pod koniec wakacji spotkamy się ponownie, aby wypracować harmonogram działań pilotażowych.
Wszystkim uczestnikom, trenerom, wykładowcom, partnerom serdecznie dziękujemy za czas owocnej i twórczej pracy, której efekty będziemy wykorzystywać podczas działań w trakcie trwania pilotażu.