Od 2019 roku Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej wznowił współpracę z Gruzją w obszarze wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest to kolejny etap działań podejmowanych od 2012 roku, w ramach projektu współfinansowanego z programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP „Polska Pomoc”. Właśnie dobiega końca pierwszy rok realizacji projektu „Przyjazna szkoła – one są wśród nas”.
Projekt jest odpowiedzią na potrzeby zgłoszone przez Ministerstwo Edukacji, Nauki, Kultury i Sportu Gruzji a jego realizacja koncentruje się na działaniach związanych z edukacją włączającą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wnikają one z przyjętego celu, jakim jest wspieranie systemowych zmian służących integracji społecznej dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym z niepełnosprawnościami) w systemie oświaty, w obszarze kultury i sportu.
Doprecyzowując powyższy cel wskazano na konkretne działania, które są realizowane sukcesywnie od chwili rozpoczęcia realizacji projektu. Są to m.in.:
- Przygotowanie liderów do zadań związanych ze szkoleniem kadr systemu oświaty, kultury
i sportu oraz prowadzenia działań wspierających szkoły/przedszkola/placówki w zakresie wdrażania edukacji włączającej. - Doskonalenie kompetencji liderów w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw związanych
z budowaniem środowiska dotyczącego edukacji włączającej w szkołach/przedszkolach/ placówkach. - Budowanie świadomości społecznej, że dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(w tym z niepełnosprawnościami) stanowią część społeczeństwa demokratycznego, poprzez upowszechnianie edukacji włączającej.
Pierwszym etapem realizacji projektu była wizyta studyjna w Polsce 28-osobowej grupy przedstawicieli Ministerstwa Edukacji, Nauki, Kultury i Sportu Gruzji. W dniach 21−25 października br. grupa przebywała w Krakowie i w Warszawie, gdzie zaprezentowano zagadnienia dotyczące m.in.:
- polskiego systemu edukacji, w tym planowane zmiany w prawie polskim w przedmiotowym zakresie;
- diagnozy ucznia ze spektrum autyzmu (Stowarzyszanie EFATHA) oraz możliwości i form wsparcia dziecka (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Centrum Autyzmu i całościowych zaburzeń rozwoju);
- pracy z uczniami niewidomymi oraz słabowidzącymi (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących);
- zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży – w tym funkcjonowanie szkoły przyszpitalnej jako formy wsparcia ucznia z zaburzeniami psychicznymi oraz wspomaganie szkoły przyszpitalnej
i wsparcie dzieci i młodzieży po opuszczeniu szpitala (na przykładzie MOP); - osób i instytucji wspierających pracę szkoły – kurator sądowy, asystent ucznia, nauczyciel wspomagający, pomoc nauczyciela, asystent rodziny, pracownik socjalny;
- planowania wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku ogólnodostępnym (wizyta w przedszkolu dla dzieci z autyzmem).
Ostatniego dnia wizyty w Polsce miało miejsce spotkanie gości z Gruzji z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, w gmachu resortu w Warszawie. Omówiono zagadnienia związane z wychowaniem oraz kształceniem integracyjnym oraz wręczono certyfikaty podsumowujące tę część realizacji projektu.
Drugi etap prac był realizowany na terenie Gruzji. Zajęcia z ww. grupą uczestników odbywały się w gmachu tamtejszego Ministerstwa Edukacji, Nauki, Kultury i Sportu w Tbilisi w dniach 10−15 listopada 2019 r. Podczas zajęć w Gruzji grupa miała możliwość zapoznania się z zagadnieniami dotyczącymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, diagnozy oraz umiejętności trenerskich i prowadzenia kampanii społecznych, m.in. w zakresie:
- pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu/szkole/placówce – udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, form pomocy w odniesieniu do uczniów
z orzeczeniami oraz opiniami, rodzajów zajęć specjalistycznych w ramach kształcenia specjalnego, przeprowadzania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz konstruowania indywidualnego programy edukacyjno-terapeutycznego, finansowania kształcenia specjalnego, zadań poradni psychologiczno-pedagogicznej; - standardów diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w polskim systemie edukacji;
- narzędzi wykorzystywanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Polsce;
- diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się;
- dysleksji – rozpoznawania potrzeb uczniów i planowania wsparcia;
- zmian świadomości społecznej w Polsce w stosunku do dzieci i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- prowadzenia szkoleń dla ludzi dorosłych (nauczycieli i rodziców), monitorowania i prowadzenia superwizji (obserwacji) koleżeńskich, przygotowania kampanii społecznych dotyczących edukacji włączającej.
Uczestnicy, poza częścią teoretyczną spotkania, mieli również przestrzeń do pracy warsztatowej. Warsztaty pod okiem trenerów z Polski służyły wypracowaniu ramowych planów kampanii społecznych oraz scenariuszy szkoleń. W ramach projektu odbyło się spotkanie w szkole dla niewidomych nr 202 w Tbilisi. W spotkaniu ze strony gruzińskiej wzięli udział: wiceminister edukacji, nauki, kultury i sportu Gruzji Ekaterine Dgebuadze, dyrektor Departamentu Rozwoju Strategicznego Nodar Razmadze, dyrektor szkoły Tinatin Sabauri oraz inni pracownicy. Ze strony polskiej w spotkaniu uczestniczyli: p.o. dyrektor ORE Marzenna Habib, koordynator projektu Marina Warsimaszwili oraz trener − pedagog specjalny Anna Zych. Strona gruzińska wyraziła zainteresowanie dalszą współpracą w ramach bieżącego projektu oraz zgłosiła potrzebę wsparcia w nawiązaniu kontaktów z placówkami działającymi na rzecz wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami. Gruzińska strona pragnie głębiej zapoznać się z polskimi rozwiązaniami na rzecz osób niepełnosprawnych oraz − w miarę możliwości − skorzystać z doświadczenia Polski.
W dniu zakończenia szkolenia projekt wizytowała Magdalena Wojdasiewicz, Radca ds. Współpracy Rozwojowej Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Tbilisi.
Grupa została wyposażona w materiały szkoleniowe, na zakończenie zajęć wszyscy otrzymali certyfikaty podsumowujące ich zaangażowanie i pracę w tej części projektu.
Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP