Relacja z seminarium Cross Border

Euroguidanse Logo
Euroguidanse Logo

W dniach 4–5 października 2017 r. odbyło się w Belgradzie (Serbia) 12 seminarium Cross Border, organizowane w ramach działania sieci Euroguidance (EG). Seminarium Cross Border to dwudniowe spotkanie teoretyków i praktyków doradztwa edukacyjno-zawodowego, którego celem jest wymiana doświadczeń zawodowych oraz poznanie nowych narzędzi i metod pracy.

Tegoroczną edycję seminarium organizował zespół EG z Serbii we współpracy z zespołami EG z Austrii, Chorwacji, Czech, Niemiec, Polski, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Węgier. Ponadto w seminarium uczestniczyli również eksperci z Finlandii i Cedefop (Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego).

W seminarium EG Polska (sektor edukacji) reprezentowali:

  • Jerzy Bielecki – Wydział Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ORE,
  • dr Małgorzata Rosalska – ekspert zatrudniony przez ORE do przeprowadzenia warsztatów.

Temat tegorocznej edycji seminarium – „Poradnictwo zawodowe 4.0. Innowacyjne praktyki na rzecz nowych umiejętności” (Guidance 4.0: Innovative Practices for New Skills) – związany był z następującą rewolucją 4.0 w edukacji i przemyśle. Uczestnicy koncentrowali się na nowych innowacyjnych praktykach w zakresie doradztwa zawodnego, w szczególności korzystających z ICT, w celu rozwijania umiejętności zarządzania karierą (CMS), kluczowych kompetencji i innych umiejętności potrzebnych we współczesnym świecie pracy i życia.

Seminarium rozpoczęło się sesją plenarną, podczas której z prezentacjami wystąpili międzynarodowi eksperci oraz przedstawiciel Cedefop:

  • Jaana Kettunen, Institute for Educational Research of the University of Jyväskylä (Finlandia), „Role of ICT in Guidance and New Innovative Approaches in Guidance in Europe”;
  • Pedro Moreno da Fonseca, Cedefop, „Digital technologies in lifelong guidance: Lessons learnt and ways forward”.

Po części plenarnej seminarium obyły się warsztaty, które prowadzili eksperci z krajów współorganizujących seminarium. Uczestnicy mogli poznać różne strategie pracy, metody i narzędzia w kontekście rozwoju 4.0. Mieli do wyboru cztery spośród następujących warsztatów:

  • Promoting parental support and vocational development of 8th grade students;
  • Motivating pupils: Giving teenagers a taste of real life;
  • How to develop career management skills using ICT?;
  • ICT Platform for Inclusive Career Services: Virtual Counselling in Serbia;
  • ICT and gamification: opportunities and challenges for career guidance;
  • New paradigm and a career path „out of the box”;
  • Webinars and online courses as tools in Career guidance and Guidance for mobility;
  • Distinctive skill as a part of career projects;
  • SELF Kit program: a key instrument for socio-emotional development and academic performance;
  • „Inventing or discovering myself?” – Credibility on the labour market: Supporting university graduates entering the workforce;
  • Who am I in 4.0 Labour Market?;
  • Job search by using social networks (Facebook, Twitter, LinkedIn);
  • GGC – gaming guidance competence;
  • Get up! How authorities can be attractive to the youth – Bremen Youth Career Agency (YCA);
  • Future of work – and how to get there.

Szczegółowe informacje na temat warsztatów

Prezentacje i materiały z seminarium Cross Border

Film podsumowujący seminarium

 

Opracowanie: Jerzy Bielecki

Ostatnia aktualizacja: 23 stycznia 2018