Tematem szkolenia zorganizowanego przez Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (WSPE) w dniach 26–28 kwietnia 2017 r. w Sulejówku była „Specyfika pracy dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji przedszkolnej”
Uczestnicy zostali zapoznani ze zmianami w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, m.in. wymaganiami dotyczącymi nauki czytania, pisania i liczenia w grupie sześciolatków oraz zdobycia wiadomości i umiejętności potrzebnych do kontynuacji przez dzieci edukacji w szkole podstawowej.
Umiejętności komunikacyjne u dzieci w wieku przedszkolnym – w ramach tego tematu zwrócono uwagę na problem opóźnionego rozwoju mowy oraz sposoby prowadzenia diagnozy logopedycznej w przedszkolu z uwzględnieniem form i metod pracy logopedy.
Podczas szkolenia omówiono również występowanie zaburzeń lękowych u małych dzieci – ich specyfikę, przyczyny, objawy oraz rodzaje. Podkreślono, że dzieci z tym rodzajem dysfunkcji są w grupie ryzyka wystąpienia chorób psychicznych w wieku dorosłym (również uzależnień).
W trakcie szkolenia zwrócono uwagę na fakt, iż u małych dzieci różnice między niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim a normą intelektualną można dostrzec po głębszej analizie, wnikliwej obserwacji, diagnozie i poznaniu dziecka. Na tym etapie rozwoju deficyty mogą być skompensowane w ramach oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych.
Uczestnicy zostali również zapoznani z trudnościami w funkcjonowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym, wynikającymi z mutyzmu wybiórczego. Zaburzenie to bywa mylone z innymi dysfunkcjami np. autyzmem.
W czasie szkolenia omówiono Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka jako ważne zadanie w polskim systemie oświaty z punktu widzenia rozwoju i potrzeb dziecka z niepełnosprawnością, a także zapobieganiu jego ewentualnym przyszłym niepowodzeniom szkolnym.
Duże zainteresowanie wzbudziły również warsztaty z zakresu: metod pracy z wykorzystaniem projektu edukacyjnego, pracy z uczniem zdolnym i rozwijania percepcji wzrokowej w praktyce jako metody stosowane w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na etapie edukacji przedszkolnej.
Podczas szkolenia wszystkie działania ukierunkowane były na rozwój kompetencji zawodowych uczestników, służących podniesieniu jakości pracy własnej i placówki, którą reprezentują, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wspieranie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Opracowanie
Agnieszka Karczewska – Gzik