O konieczności kompleksowego wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) rozmawiali uczestnicy konferencji dotyczącej Modelu Lokalnej Współpracy. 27 stycznia 2017 r. w ORE spotkali się przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego (JST), poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz placówek doskonalenia nauczycieli, a także dyrektorzy szkół/przedszkoli i specjaliści, którzy zapoznali się z wynikami ewaluacji Modelu.
Podczas konferencji zaprezentowano również dobre praktyki w zakresie wdrażania Modelu w Słupsku i Kłecku, co zachęciło przedstawicieli JST do zastosowania nowatorskiej metody działań koalicyjnych. Z kolei przedstawiony model wspierania rozwoju dzieci w Szwecji ukazał różnice pomiędzy systemem polskim a skandynawskim, w którym treści programowe realizowane są w placówkach edukacyjnych głównie poprzez stosowanie metody projektu edukacyjnego.
Dyskusja panelowa z ekspertami umożliwiła sformułowanie wniosków i rekomendacji. Wybrzmiała potrzeba upowszechniania zaproponowanego rozwiązania wsparcia dzieci ze SPE i ich rodzin oraz wdrożenia Modelu do polskiego systemu oświaty. Zwrócono również uwagę na konsolidację środowisk wokół optujących za wpisaniem Modelu w lokalne strategie rozwoju.
W konferencji wzięli udział m.in. dr hab. Babara Skałbania prof. Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie i dr hab. Mirosław Babiarz prof. Uniwersytetu im. Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Konferencja została zorganizowana przez Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych reprezentowany przez Katarzynę Stępniak kierownika WSPE i Agnieszkę Karczewską-Gzik –koordynatora Modelu jako wydarzenie podsumowujące projekt pilotażowy realizowany w ORE od 2013 r.