Przygotowywane w ramach projektu programy szkoleniowo-doradcze mają odpowiadać na potrzeby organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe. Realizując ten cel Związek Miast Polskich będący Partnerem ORE w projekcie, powołał trzy Samorządowe Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD); Grupę Wiejską, Grupę Miejską i Grupę Powiatową, zrzeszające odpowiednio urzędników oświatowych wyróżniających się doświadczeniem i innowacyjnym podejściem do zarządzania edukacją.
Pierwszym zadaniem GWD jest przeprowadzenie diagnozy potrzeb organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe w zakresie wspomagania szkół pod kątem skuteczności w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów. Efektem prac samorządowców będą 3 odrębne raporty diagnostyczne dotyczące różnych typów JST. Każda grupa pracuje, bowiem niezależnie, koncentrując się na specyfice i potrzebach samorządów wiejskich, miejskich i powiatowych. Przygotowane raporty opisujące potrzeby JST w ww. zakresie zawierać będą także rekomendacje do programów szkoleniowo-doradczych dla przedstawicieli JST.
Każda z Grup Wymiany Doświadczeń składa się z przedstawicieli 7-8 samorządów. W skład poszczególnych grup wchodzą przedstawiciele następujących jednostek samorządu terytorialnego;
- Wiejska Grupa Wymiany Doświadczeń (gminy wiejskie, miejsko-wiejskie);
- Morawica – gmina wiejska (woj. świętokrzyskie),
- Dopiewo – gmina wiejska (woj. wielkopolskie),
- Sępólno-Krajeńskie – gmina miejsko-wiejska (woj. kujawsko- pomorskie),
- Koziegłowy – gmina miejsko-wiejska ( woj. śląskie),
- Błonie – gmina miejsko-wiejska (woj. mazowieckie),
- Lubicz – gmina wiejska (woj. kujawsko-pomorskie,
- Długosiodło – gmina wiejska (woj. mazowieckie).
- Miejska Grupa Wymiany Doświadczeń (miasta);
- Kutno (woj. łódzkie),
- Dzierżoniów (woj. dolnośląskie),
- Lublin (woj. lubelskie),
- Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie),
- Goleniów (woj. zachodniopomorskie),
- Poznań (woj. wielkopolskie),
- Kielce (woj. świętokrzyskie).
- Powiatowa Grupa Wymiany Doświadczeń (powiaty)
- Powiat Gorlicki (woj. małopolskie),
- Powiat Tarnowski (woj. małopolskie),
- Powiat Nowosolski ( woj. lubuskie),
- Powiat Bocheński ( woj. małopolskie)
- Powiat Jędrzejowski (woj. świętokrzyskie)
- Powiat Kielecki (woj. świętokrzyskie)
- Powiat Lubaczowski (woj. podkarpackie)
- Powiat Bialski (woj. lubelskie)
Uczestnicy GWD spotykają się, co 1-2 miesiące, a ich prace moderowane są przez ekspertów Związku Miast Polskich. W okresie od czerwca do października odbyły się po 3 spotkania każdej z Grup;
- w czerwcu – w Kielcach (27-28.06.) i w Morawicy (28-29.06),
- w lipcu – w Bochni (7-8.07.)
- we wrześniu – w Bydgoszczy (15-16.09.), w Lubiczu (14-15.09.) i w Nowej Soli (19-20.09.),
- w październiku – w Poznaniu (24-25.10), w Dopiewie (25-26.10.) i w Gorlicach (3-4.11.).
Poza spotkaniami, uczestnicy GWD pozostają ze sobą w kontakcie on-line, wymieniając się własnymi doświadczeniami, omawiając bieżące problemy oraz wypracowując wnioski do przygotowywanych raportów.
Rola Związku Miast Polskich w realizacji projektu
Ośrodek Rozwoju Edukacji w celu realizacji projektu adresowanego do samorządowców zawiązał Partnerstwo z jednym z ogólnopolskich stowarzyszeń zrzeszającym jednostki samorządu terytorialnego – Związkiem Miast Polskich. Wybór Partnera nastąpił w drodze konkursu. Przedstawiciele ZMP uczestniczyli w pracach projektowych od samego początku; razem z ORE pracowali nad koncepcją projektu, jego budżetem oraz wnioskiem o dofinansowanie projektu.
Celem zawiązanego partnerstwa jest skorelowanie działań podejmowanych w gminach i powiatach z działaniami podejmowanymi na poziomie centralnym.
Rola ZMP w projekcie ma charakter konsultacyjno-doradczy i polega na organizowaniu mechanizmu identyfikacji deficytów i potrzeb samorządów w zakresie zarządzania oświatą oraz przekazywania wynikających stąd zaleceń zespołowi ekspertów, pracujących nad programami szkoleniowo-doradczymi dla przedstawicieli JST. W praktyce oznacza to doprowadzenie do sytuacji ciągłego dialogu między autorami koncepcji programu oraz praktykami realizującymi zadania oświatowe w gminach wiejskich, miastach i powiatach.