W dniach 4 – 6 marca 2015 r. na zaproszenie Ośrodka Rozwoju Edukacji do Centrum Szkoleniowego w Sulejówku przyjechali konsultanci, doradcy metodyczni i specjaliści z placówek doskonalenia nauczycieli, odpowiedzialni za wspomaganie pracy szkół i placówek z obszarów wiejskich, w których prowadzone są klasy łączone.
Celem seminarium było:
- przygotowanie PDN do procesowego wspomagania szkół wiejskich z klasami łączonymi,
- propagowanie działań służących podnoszeniu jakości pracy PDN,
- wymiana doświadczeń w obszarze organizacji procesu dydaktycznego szkoły z klasami łączonymi,
- doskonalenie kompetencji w zakresie planowania i organizacji procesu dydaktycznego.
W trakcie seminarium uczestnicy wysłuchali wykładów Julii Miśkowicz, dyrektorki Szkoły Podstawowej im. Świętej Elżbiety Węgierskiej w Trybszu na temat:
- Specyfiki pracy w szkołach z obszarów wiejskich – potrzeb i zakresu wspomagania wygłoszonego
- Prawnych uwarunkowań pracy małych szkół – ilustrowanych przykładami różnych rozwiązań,
- Specyfiki pracy nauczyciela w klasach łączonych – m.in. budowanie programu edukacyjnego, dobór metod i form pracy, indywidualizacja wymagań,
a także dr hab. prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego Ryszrada Pęczkowskiego na temat:
- Klasy łączone charakterystyka zjawiska,
Uczestnicy mieli również możliwość pracy w grupach nad zagadnieniami: cienie i blaski funkcjonowania klas łączonych w małych szkołach, małe szkoły – kierunki zmian, określenie ról i zadań placówek doskonalenia nauczycieli oraz osób towarzyszących szkole we wspomaganiu, projektowanie oferty szkoleniowej dla szkoły z klasami łączonymi, przegląd dobrych praktyk w zakresie funkcjonowania małych szkół w kraju i za granicą.
Zajęcia prowadziły Beata Kossakowska i Janina Ziętek.
Polecamy również:
Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji
Praca z grupami zróżnicowanymi wiekowo – dobre praktyki
Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji
Praca w klasach łączonych – wyzwanie psychologiczne i pedagogiczne
Praca w klasach łączonych- wyzwanie psychologiczne i pedagogiczne
Sporządziła: Hanna Chilmon