Nazwa projektu: Uczeń ze specjalnymi potrzebami – opracowanie modelu szkolenia i doradztwa
Projekt ma na celu poprawę funkcjonowania i zwiększenie wykorzystania systemu wspomagania szkół w zakresie rozwoju u uczniów kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych, niezbędnych na rynku pracy. W ramach projektu opracowany zostanie model nowych rozwiązań prawnych, organizacyjnych i merytorycznych, które przyczynią się do podniesienia efektywności kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Adresaci projektu
Projekt jest skierowany do pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, w szczególności koordynatorów ds. modelowego zestawu narzędzi diagnostycznych oraz standardów pracy poradni.
Czas trwania projektu
Projekt jest realizowany od 1 czerwca 2018 r. do 28 lutego 2021 r.
Efekty projektu
Planowane działania wynikają z prac w obszarze dotyczącym poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, podejmowanych dotychczas przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ośrodek Rozwoju Edukacji. Materiały merytoryczne i narzędzia przygotowane w ramach Programów Operacyjnych Kapitał Ludzki (POKL) i Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) będą służyły szkoleniu kadr w ramach zaplanowanych działań. W szczególności do:
- opracowania modelu działań szkoleniowo-doradczych dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, które umożliwią pracownikom tych placówek rozpoznawanie potrzeb dzieci i młodzieży oraz planowanie kompleksowego wsparcia zgodnie z rozpoznanymi indywidualnymi potrzebami;
- opracowania programu szkolenia kadr poradni oraz materiałów szkoleniowych (pakiet szkoleń i doradztwa będzie uwzględniał założenia ww. modelu);
- przeprowadzenia pilotażu szkoleń w grupie pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych (koordynatorzy); w ramach pilotażu grupa innych pracowników poradni zostanie przeszkolona przez koordynatorów;
- przygotowania założeń do konkursu, w ramach którego koordynatorzy przeprowadzą szkolenia i doradztwo dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Na bazie efektów ww. działań zostaną zidentyfikowane obszary wymagające zmian w przepisach prawa, sformułowane rekomendacje dotyczące działań umożliwiających wdrożenie modelowych rozwiązań. Wyżej opisane działania przyczynią się do lepszego rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży, a także skuteczniejszego planowania i wdrażania działań wspierających z wykorzystaniem zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
Działania projektowe:
- Opracowanie modelu działań szkoleniowo-doradczych.
- Opracowanie programów szkolenia kadr poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Opracowanie pakietów szkoleń i doradztwa.
- Objęcie wsparciem 160 pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych w programie dotyczącym pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Przeszkolenie stu pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych ze stosowania narzędzi do pracy z uczniami ze SPE.
- Opracowanie założeń do projektów konkursowych.
- Opracowanie raportu i rekomendacji dotyczących zmian w przepisach prawa.
Numer i nazwa działania: 2.10. Wysoka jakość systemu oświaty
Numer projektu: POWR.02.10.00-IP.02-00-002/18
Obszar realizacji: cała Polska
Wartość projektu: 2 998 298,13 zł
Wkład Europejskiego Funduszu Społecznego: 2 526 965,66 zł
SKŁAD ZESPOŁU:
Izabella Lutze – kierownik
e-mail: izabella.lutze@ore.edu.pl; tel. 22 570-83-36
Anna Roszkiewicz – menedżer
e-mail: anna.roszkiewicz@ore.edu.pl; tel. 22 570-83-08
Katarzyna Leśniewska – ekspert merytoryczny
e-mail: katarzyna.lesniewska@ore.edu.pl; tel. 22 570-83-46
Artur Matejkowski – ekspert merytoryczny
e-mail: artur.matejkowski@ore.edu.pl; tel. 22 570-83-40
Izabela Pasztaleniec – ekspert merytoryczny
e-mail: izabela.pasztaleniec@ore.edu.pl; tel. 22 570-83-18
Agnieszka Suśniak – specjalista
e-mail: agnieszka.susniak@ore.edu.pl; tel. 22 570-83-47
Ewa Wroczyńska – ekspert merytoryczny
e-mail: ewa.wroczynska@ore.edu.pl; tel. 22 570-83-08