Kompetencje różnojęzyczne i międzykulturowe: wyznaczniki biegłości i materiały dydaktyczne
FREPA System opisu pluralistycznych podejść do języków i kulturCzas trwania projektu: 2012-2015
Witryna projektu dostępna w języku angielskim, francuskim, niemieckim
Koordynatorka projektu:
Anna Schröder-Sura
Odpowiedzialni za projekt:
Ildikó Lörincz, Michael Candelier, Petra Gilliyard Daryai-Hansen, Anna Schröder-Sura
Opis projektu:
Program ma na celu upowszechnienie narzędzi jakie powstały w ramach projektu „System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur” (FREPA – A Framework for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures) rozwijającego kompetencje uczniów na każdym poziomie edukacji w dziedzinie różnojęzyczności i wielokulturowości.
W repozytorium FREPA można znaleźć opis kompetencji i zasobów, bazę materiałów dydaktycznych dostępną on-line oraz zestaw szkoleniowy.
Projekt ma ułatwić dostęp do dokumentacji związanej z wszelkimi wydarzeniami i publikacjami upowszechniającymi narzędzia FREPA przygotowane przez przedstawicieli krajów biorących udział w niniejszym programie.
Najważniejszym założeniem projektu jest poszerzenie wiedzy nauczycieli oraz trenerów szkolących nauczycieli odnośnie założeń i korzyści jakie niesie ze sobą projekt FREPA, który realizuje cele polityki językowej Rady Europy. Program pozwala nabyć nowe umiejętności ułatwiające nauczycielom stosowanie pluralistycznych podejść w nauczaniu języków oraz podnieść kompetencje związane z różnojęzycznością i wielokulturowością, szczególnie w przypadku języków społecznie defaworyzowanych.
W Polsce tematyka wielokulturowości i różnojęzyczności staje się coraz bardziej paląca, gdyż nauczyciele w codziennej pracy coraz częściej stykają się z uczniami pochodzącymi z różnych kręgów kulturowych, czy to z imigrantami czy też z dziećmi reemigrantów. Działania systemowe związane z tego typu edukacją wciąż nie zaspokajają potrzeb pedagogów. Warto więc skorzystać z doświadczeń innych państw, w których udało się wdrożyć praktyczne rozwiązania, tak jak np.: w Szwajcarii czy w Hiszpanii.
Osobą odpowiedzialną za projekt w Polsce jest:
Anna Susek – specjalistka ds. języków romańskich
Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wydział Rozwoju Kompetencji Językowych
Aleje Ujazdowskie 28, 00-478 Warszawa
+ 48 22 345 37 75; e-mail: anna.susek@ore.edu.pl.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie: http://carap.ecml.at .
W trakcie tworzenia jest strona Polski, na której mają znaleźć się materiały w języku polskim i dostosowane do polskiego kontekstu.
Czekamy na propozycje konspektów zajęć. Jako inspiracje możemy polecić dostępne już materiały, przygotowane przez polskich specjalistów. Gotowe lekcje znajdują się w ogólnej bazie danych projektu FREPA:
Artykuły na temat projektu FREPA:
- Wspieranie rozwoju kompetencji różnojęzycznych i międzykulturowych w klasie szkolnej. Michel Candelier, Anna Schröder-Sura. Artykuł w czasopiśmie Języki Obce w Szkole nr 4/2012
- Włączenie rodziców w edukację różnojęzyczną i międzykulturową. Anna Susek. Artykuł w czasopiśmie Języki Obce w Szkole nr 1/2014
- Wielojęzyczność w szkole. Małgorzata Jaskuła. Artykuł w czasopiśmie Języki Obce w Szkole nr 2/2015
- Pomysł na wielojęzyczność. Iwona Tyburska i Jolanta Urbaniak . Artykuł w czasopiśmie Języki Obce w Szkole nr 2/2015