Sala Kolumnowa Sejmu na jeden dzień zamieniła się w forum dyskusji o współczesnej szkole i nowych, skutecznych metodach uczenia (się). 29 marca, podczas konferencji „Szkoła przyszłości – jak się skutecznie uczyć”, spotkali się tam specjaliści w zakresie dydaktyki, nauczyciele, pasjonaci szeroko pojętej nauki, ale przede wszystkim uczniowie: przedstawiciele samorządów szkolnych oraz regionalnych Rad Dzieci i Młodzieży.
Konferencja została zorganizowana z inicjatywy Rady Dzieci i Młodzieży RP działającej przy Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Cały czas się czegoś uczę
Wiele słów o podejściu do nauki i szkoły skierowali do uczestników liczni honorowi goście: Maria Koc – Wicemarszałek Senatu, Marek Kuchciński – Marszałek Sejmu, Mikołaj Pawlak – Rzecznik Praw Dziecka, Piotr Wasilewski – przewodniczący Rady Dzieci i Młodzieży oraz Jadwiga Mariola Szczypiń – dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wysłuchano także nagranego przemówienia Prezydenta Andrzeja Dudy oraz listu Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej.
Wszyscy goście zwracali uwagę, jak ważny jest stały rozwój, który nie kończy się w szkole. Nadchodzące lata będą bowiem należeć do wykształconych, kreatywnych, pomysłowych ludzi, których szkoła powinna przygotować na wszelkie wyzwania stojące przed nimi w dorosłym życiu.
Taki jest właśnie cel edukacji przyszłości – kształcenie młodych zdolnych Polaków do radzenia sobie z przyszłymi problemami. Tę rolę spełni szkoła przyszłości, w której wszyscy się rozumieją, a uczniowie wiedzą, jak się uczyć, czerpią z nauki przyjemność, nie boją się testów i zadawania pytań, wykorzystują szanse i radzą sobie z zagrożeniami.
Wszystko zależy ode mnie
Druga część konferencji skierowana była przede wszystkim do młodszych uczestników, którzy mogli spotkać się i porozmawiać ze swoimi autorytetami, znanymi m.in. z internetu.
Owacjami na stojąco zakończył się wykład Radosława Kotarskiego, autora książki „Włam się do mózgu” i twórcy edukacyjnego kanału Polimaty w serwisie YouTube. Dziennikarz przekonywał, że do sukcesów w nauce wystarczy znalezienie intuicyjnej, skutecznej metody przyswajania wiedzy, którą nie jest wielokrotne czytanie tekstu. Uczeń nie może czekać na wskazówki nauczyciela, musi sam starać się szukać źródeł wiedzy.
Jak wcześniej zauważyła Jadwiga Mariola Szczypiń, uczeń bierny czeka na nauczycielskie drogowskazy, natomiast uczeń aktywny wierzy i wie, że jego przyszłość zależy od niego samego.
Wiele emocji uczestników wzbudził także panel dyskusyjny z udziałem ekspertów:
- Jacka Kurzępy – przewodniczącego Parlamentarnego Zespołu ds. Wspierania Młodzieżowych, posła na Sejm RP;
- Pawła Poszytka – dyrektora generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;
- Arleny Witt – autorki książki „Grama to nie drama” do angielskiej gramatyki oraz twórczyni kanału „Po cudzemu” na YouTubie;
- Patrycji Obary – lingwistki i specjalistki w zakresie nauk o miękkich kompetencjach biznesowych.
Eksperci odpowiadali na pytania publiczności: zarówno ogólne, postawione w temacie konferencji, jak i szczegółowe, dotyczące m.in. egzaminu dojrzałości czy odpowiedzialności uczniów za proces nauczania. W swoich wypowiedziach podkreślali także ogromne znaczenie budowania relacji mistrz–uczeń oraz wykorzystania nowoczesnych technologii (m.in. tablic interaktywnych) w codziennej pracy w szkole.
Chcę się uczyć w szkole przyszłości!
Zamykającą częścią konferencji były warsztaty z zastosowaniem praktycznych metod nauki. Uczestnicy spotkali się w pięciu grupach i wspólnie szukali odpowiedzi na pytania:
- Jak zastosować w praktyce przebadane naukowo metody skutecznego uczenia się?
- Kiedy jest dobry czas na naukę?
- Z jakich metod i nawyków nie korzystać przy nauce?
- Dlaczego nie powinniśmy uciekać przed uczeniem się – nawet w dorosłym życiu?
- Dlaczego pamiętamy tak mało informacji ze szkoły i jak to zmienić?
Warsztaty prowadzili członkowie Rady Dzieci i Młodzieży RP, którzy omawiali kolejne metody nauki, pobudzania kreatywności i utrzymywania koncentracji.
Uczestnicy i goście konferencji opuścili Sejm z nadzieją, że wspólne refleksje, nowe pomysły i metody nauczania przybliżą polską szkołę do szkoły przyszłości. Jak powiedziała Maria Koc: „bez nauki nasze życie nie jest pełne, warto więc rozwijać ciekawość świata i do końca życia ją zachowywać”. Takiego podejścia życzymy wszystkim związanym z polską oświatą, a przede wszystkim uczniom na czas zbliżających się egzaminów.