W ostatnim tygodniu listopada w Warszawie odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne „Kwalifikacje, walidacja, certyfikacja – czyli jak zapewnić jakość systemu doskonalenia nauczycieli”. Wzięła w nim udział blisko dwustuosobowa grupa pracowników placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych oraz trenerów pracujących na rzecz pracowników systemu edukacji.
Uczestnicy spotkania podjęli się skonsultowania koncepcji wypracowanej w projekcie „Zwiększenie skuteczności działań pracowników systemu wspomagania i trenerów w zakresie kształcenia u uczniów kompetencji kluczowych” oraz wykazali duże zainteresowanie zapewnianiem wysokiej jakości doskonalenia nauczycieli.
Przez trzy dni – od 24 do 26 listopada – wspólnie zgłębialiśmy tematykę kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia doskonalenia nauczycieli i wspomagania pracy szkoły. Było to pierwsze z dwóch spotkań, które są częścią pilotażowego wdrożenia systemu walidacji i certyfikacji kwalifikacji w systemie doskonalenia nauczycieli.
Już na wstępie spotkania mieliśmy okazję poznać niektóre z planów Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Poinformowała o nich Jolanta Wach, Naczelnik Wydziału w Departamencie Kształcenia Ogólnego MEN.
Piotr Rycielski z Instytutu Badań Edukacyjnych zaprezentował uczestnikom kompendium niezbędnych informacji związanych z kwalifikacjami i Krajowym System Kwalifikacji. Dla wielu uczestników spotkania nie był to zupełnie odległy i nieznany temat.
Sesję plenarną pierwszego dnia zakończył wykład Aleksandra Pawlickiego zatytułowany „Jak uczą się dorośli i co to oznacza dla systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli”, który w nieco żartobliwej, ale i lirycznej chwilami formie, pobudził odbiorców do twórczej refleksji.
Drugi dzień spotkania rozpoczęliśmy od przedstawienia genezy prac Ośrodka Rozwoju Edukacji, w tym zespołu projektu „Zwiększenie skuteczności działań pracowników systemu wspomagania i trenerów w zakresie kształcenia u uczniów kompetencji kluczowych”, nad systemem walidacji i certyfikacji tzw. trenerów oświaty.
Jolanta Sujecka-Zając, prof. UW przedstawiła „Szkołę Edukacji” – projekt Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim oparty na innowacyjnym programie studiów podyplomowych – jako dobrą praktykę dotyczącą przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela.
Na zakończenie sesji wykładowej Małgorzata Jas ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli zaprezentowała podstawy prawne oraz powiązania i zależności systemu akredytacji placówek i certyfikacji osób.
W pozostałej części spotkania uczestnicy, zgodnie z zadeklarowanymi w trakcie rekrutacji zainteresowaniami, pracowali w grupach warsztatowych nad opisami i narzędziami dotyczącymi walidacji jednej z czterech kwalifikacji z obszaru doskonalenia nauczycieli:
- prowadzenie szkoleń dla pracowników systemu oświaty,
- wspomaganie szkoły,
- koordynowanie pracy sieci współpracy i samokształcenia dla pracowników systemu oświaty,
- prowadzenie doradztwa dla pracowników systemu oświaty.
Podczas spotkania każdy z uczestników miał okazję przejścia próbki autowalidacji jednej z ww. kwalifikacji. Na jej podstawie oraz na podstawie informacji zwrotnych zebranych od uczestników obu spotkań przygotowane zostaną rekomendacje do działań systemowych prowadzonych przez MEN. Rekomendacje te posłużą przygotowaniu standardów w zakresie kwalifikacji i kompetencji wymaganych od pracowników systemu wspomagania i doskonalenia nauczycieli.
Wszystkim uczestnikom spotkania serdecznie dziękujemy za trzy dni intensywnej pracy. Mamy nadzieję, że to spotkanie ułatwi przygotowania do ewentualnego przejścia przez realny proces walidacji w przyszłości.
Jednocześnie zachęcamy wszystkich zainteresowanych walidacją kwalifikacji związanych z doskonaleniem nauczycieli, którzy nie uczestniczyli w pierwszym spotkaniu, do wzięcia udziału w drugim spotkaniu w dniach 12–13 stycznia 2018 r. Państwa obecność i czynny udział będzie ważnym głosem środowiska wyrażającym dbałość o jakość doskonalenia nauczycieli.