Podstawa programowa kształcenia w zawodach
Kształcenie zawodowe w zawodach wpisanych do Klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego prowadzone jest w oparciu o Podstawę programową kształcenia w zawodach.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 2015 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Opis Podstawy programowej kształcenia w zawodach
Pierwszym aktem wykonawczym w oparciu, o który wprowadzono reformę kształcenia zawodowego jest Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego.
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego w zakresie nazw zawodów i ich symboli cyfrowych jest spójna z klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy.
Zawody w klasyfikacji – przy uwzględnieniu Polskiej Klasyfikacji Działalności – pogrupowano pod względem wspólnych lub zbliżonych kwalifikacji wymaganych do realizacji zadań zawodowych w 8 obszarach kształcenia:
- A – administracyjno-usługowy
- B – budowlany
- E – elektryczno-elektroniczny
- M – mechaniczny i górniczo-hutniczy
- R – rolniczo-leśny z ochroną środowiska
- T – turystyczno-gastronomiczny
- Z – medyczno-społeczny
- S – artystyczny
W ramach poszczególnych 200 zawodów wpisanych do Klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego wyodrębniono 252 kwalifikacje.
W Klasyfikacji kwalifikacje oznaczone są poprzez symbol (obszar kształcenia, liczba porządkowa), nazwę, poziom kształcenia (zasadnicza szkoła zawodowa, technikum, szkoła policealna) oraz możliwość uzyskania danej kwalifikacji w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych (KKZ).
Opis (treści nauczania) poszczególnych kwalifikacji zawiera Podstawa programowa kształcenia w zawodach.
Kwalifikacje – w podstawie programowej – opisano językiem efektów kształcenia odnoszących się do wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych.
Treści nauczania, opisane w formie oczekiwanych 3 grup efektów kształcenia obejmują:
efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów:
BHP – bezpieczeństwo i higiena pracy
PGD – podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
JOZ – język obcy ukierunkowany zawodowo
KPS – kompetencje personalne i społeczne
OMZ – organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Opis tych efektów zawiera część II.1 Podstawy.
efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów (PKZ)
Symbol PKZ oznacza Podbudowa Kształcenia w Zawodzie. Te grupy efektów oznaczono symbolem, na który składa się:
- trzyliterowy skrót PKZ
- symbol obszaru kształcenia (wielka litera)
- kolejne małe litery alfabetu o charakterze porządkowym
Zawody mogą mieć od 1 do 4 PKZ, czyli mogą być przypisane od 1 do 4 grup efektów kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów.
Zawody mogą mieć PKZ z różnych obszarów kształcenia.
Opis tych efektów zawiera część II.2 Podstawy.
Przyporządkowanie PKZ do poszczególnych zawodów zawiera Wykaz kwalifikacji oraz ich powiązania z zawodami i efektami kształcenia uporządkowane narastająco według oznaczeń kwalifikacji w ramach danego obszaru kształcenia znajdujący się w części I Podstawy
efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach
Są to efekty specyficzne i właściwe dla danej kwalifikacji. Efekty pogrupowane zostały w jednostki efektów kształcenia stanowiące zestaw umiejętności wyodrębnionych w kwalifikacji.
Efekty te pogrupowano wg obszarów kształcenia a oznaczone są symbolem składającym się z symbolu obszaru oraz liczby porządkowej.
Opis tych efektów zawiera część II.3 Podstawy.
Podstawa opisuje także kształcenie w poszczególnych zawodach, poprzez opis celów kształcenia w zawodzie, opis efektów kształcenia z trzech grup efektów (czyli ze wskazaniem PKZ oraz kwalifikacji wyodrębnionej/wyodrębnionych w zawodzie) oraz poprzez opis warunków realizacji kształcenia w zawodzie oraz minimalną liczbę godzin, a także możliwości uzyskiwania dodatkowych kwalifikacji w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Opis kształcenia w poszczególnych zawodach stanowi część III Podstawy.
Struktura podstawy programowej dla danego zawodu
NAZWA ZAWODU, SYMBOL CYFROWY ZAWODU
-
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
-
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
-
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów
- efekty kształcenia wspólne dla zawodu w ramach obszaru kształcenia
- efekty kształcenia właściwe dla zawodu opisane w kwalifikacjach wyodrębnionych w tym zawodzie
-
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
-
- MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
- MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA OKREŚLONEGO W KLASYFIKACJI ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO
Struktura i części Podstawy programowej kształcenia w zawodach
I OGÓLNE CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Ta część stanowi wprowadzenie do zasadniczej części poprzez opis założeń, celów i zadań kształcenia zawodowego oraz opis struktury dokumentu.
Część I zawiera także Wykaz kwalifikacji oraz ich powiązania z zawodami i efektami kształcenia uporządkowane narastająco według oznaczeń kwalifikacji w ramach danego obszaru kształcenia.
II EFEKTY KSZTAŁCENIA
Dla ułatwienia, poniżej, wydzielone części Podstawy, w tym:
Repozytorium podstaw programowych
Publikujemy podstawy programowe „poskładane” dla każdego zawodu stanowiące wyciąg z rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.
(Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI, Priorytet III Wysoka jakość oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.3 Modernizacja treści i metod kształcenia) realizowanego przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.