W dniach 18-19 marca 2017 r. oraz 24-25 marca 2017 r. odbyły się kolejne spotkania autorów i redaktorów przykładowych planów i programów dla 55 zmodyfikowanych podstaw programowych kształcenia w zawodach w ramach projektu „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego” – etap 3: Edukacja zawodowa odpowiadająca potrzebom rynku pracy.
Zmodyfikowane podstawy programowe kształcenia w zawodach zostały opracowane w ramach 1. etapu: Forum partnerów społecznych projektu.
W trakcie spotkań autorzy i redaktorzy opracowali przykładowe plany nauczania dla branżowej szkoły I stopnia dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej, 5-letniego technikum, branżowej szkoły II stopnia i szkoły policealnej oraz przykładowe programy o strukturze przedmiotowej i modułowej do 55 zawodów. Spotkania rozpoczynają się sesją wspólną dla wszystkich autorów planów i programów. Podczas tej części dyskutowano o możliwych formach realizacji efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów, tj. bezpieczeństwa i higieny pracy, kompetencji personalnych i społecznych, języka obcego ukierunkowanego zawodowo, podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz organizacji pracy małych zespołów. Zastanawiano się również, jakie kwalifikacje powinna mieć osoba realizujące tę część kształcenia zawodowego. Spotkanie 18-19 marca 2017 r. rozpoczęła Pani Anna Krajewska – menadżer projektu, natomiast kolejne – 24-25 marca 2017 r. − Bogdan Kruszakin, kierownik Wydziału Edukacji dla Rynku Pracy ORE. Następnie ekspert wiodący projektu zwracał uwagę na poprawność sformułowań, odnoszących się do:
- efektów kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów;
- efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, szczególnie w programach o strukturze modułowej.
Aktualnie większość planów i programów zostało przekazanych do pierwszej recenzji i autorzy nanoszą poprawki po uwagach recenzentów. Po uzyskaniu recenzji i naniesieniu poprawek przykładowe plany i programy dla 55 zmodyfikowanych podstaw programowych w zawodach zostaną udostępnione na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Zawody, dla których opracowywane są plany i programy nauczania:
- Fotograf
- Technik fotografii i multimediów
- Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
- Technik spedytor
- Technik logistyk
- Magazynier
- Operator maszyn w przemyśle włókienniczym
- Technik włókiennik
- Rękodzielnik wyrobów włókienniczych
- Technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych
- Operator urządzeń przemysłu ceramicznego
- Technik ceramik
- Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
- Technik robót wykończeniowych w budownictwie
- Betoniarz-zbrojarz
- Monter izolacji budowlanych
- Murarz-tynkarz
- Monter konstrukcji budowlanych
- Technik budownictwa
- Technik geodeta
- Operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych
- Technik budowy dróg
- Monter nawierzchni kolejowej
- Technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych
- Monter sieci i instalacji sanitarnych
- Technik inżynierii sanitarnej
- Technik weterynarii
- Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych
- Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
- Monter kadłubów jednostek pływających
- Technik budowy jednostek pływających
- Technik mechanik okrętowy
- Elektromechanik pojazdów samochodowych
- Mechanik pojazdów samochodowych
- Technik pojazdów samochodowych
- Mechanik pojazdów motocyklowych
- Operator maszyn i urządzeń hutniczych
- Technik hutnik
- Operator maszyn i urządzeń odlewniczych
- Technik odlewnik
- Modelarz odlewniczy
- Elektromechanik
- Elektryk
- Technik elektryk
- Elektronik
- Technik elektronik
- Technik elektroniki i informatyki medycznej
- Mechatronik
- Technik mechatronik
- Monter sieci telekomunikacyjnych
- Technik sieci telekomunikacyjnych
- Technik informatyk
- Technik teleinformatyk
- Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej
- Technik tyfloinformatyk