Przykładowe programy nauczania
Opracowane przez KOWEZiU programy nauczania w układzie przedmiotowym i modułowym są materiałami przykładowymi. Zachęcamy Państwa do korzystania z opracowanych programów przy konstruowaniu własnych programów nauczania w Waszych szkołach.
Prosimy o umieszczanie na przygotowywanych przez Państwa programach nauczania następującego oświadczenia:
„Program powstał na podstawie przykładowego programu nauczania zamieszczonego na stronie internetowej Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej – http://www.koweziu.edu.pl”.
Przypominamy również, że zabrania się komercyjnego wykorzystania zasobów umieszczonych na stronie internetowej Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Pobierz
Repozytorium przykładowych programów nauczania dla zawodów opracowanych po 2012 r.
Opracowywanie przykładowych programów nauczania
ETAP I. Przygotowanie do opracowania programu nauczania dla zawodu | |
Krok I.1 | Przeczytajcie uważnie podstawę programową dla zawodu, dla którego będziecie opracowywać program nauczania |
Krok I.1 | Sprawdźcie, czy są zawody, które mają wspólne kwalifikacje z Waszym zawodem |
Krok I.2 | Sprawdźcie, czy są zawody, które mają z Waszym zawodem wspólne efekty stanowiące podbudowę dla kształcenia zawodowego |
Krok I.3 | Zdecydujcie, jaki program będziecie opracowywać: modułowy czy przedmiotowy, liniowy czy spiralny |
Krok I.4 | Opiszcie zawód, dla którego będziecie tworzyć program i sytuację osób zatrudnionych w tym zawodzie |
Krok I.5 | Zastanówcie się, kto przychodzi do Waszej szkoły, czyli jak będziecie indywidualizować pracę uczniów |
ETAP II. Opracowanie programu nauczania dla zawodu | |
Krok II.1 | Przygotujcie zestawienie wszystkich efektów kształcenia z podstawy programowej kształcenia w zawodzie |
Krok II.2 | Pogrupujcie wszystkie efekty kształcenia w przedmioty lub moduły |
Krok II.3 | Opracujcie szkolny plan nauczania |
Krok II.4 | Dokonajcie uszczegółowienia efektów kształcenia |
Krok II.5 | Opracujcie programy nauczania dla każdego przedmiotu/modułu |
Krok II.6 | Opracujcie pełną wersję programu nauczania |
ETAP III. Sprawdzenie kompletności i poprawności programu nauczania | |
Krok III.1 | Sprawdzamy, czy nasz program jest zgodny z rozporządzeniami |
ETAP IV. Ewaluacja programu |
Źródło: Programy dla nauczania zawodu – krok po kroku, KOWEZiU, Warszawa 2013.
Dostosowanie przykładowych programów nauczania do warunków danej szkoły
Każdy opracowany w projektach program ma strukturę podaną poniżej.
Kolorem niebieskim zaznaczono elementy struktury, które wymagają dostosowania do warunków
szkoły.
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU: ………..
O STRUKTURZE PRZEDMI OTOWEJ/MODUŁOWEJ
TYP SZKOŁY
RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY/SPIRALNY/………….
AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA
- PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
- OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
- INFORMACJA O ZAWODZIE ………….
- UZASADNIENI EPOTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ………….
- POWIĄZANIA ZAWODU X Z INNYMI ZAWODAMI
- SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE ………….
- PRZEDMIOTY ROZSZERZONE W TECHNIKUM
- KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLAZAWODU …………. Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
- PLAN NAUCZANI A DLA ZAWODU ………….
- PROGRAMY NAUCZANI A DLA POSZCZEGÓLNY CHPRZEDMIOTÓW/MODUŁÓW
Szczegółowy opis poszczególnych elementów struktury programu nauczania oraz informacje dotyczące modyfikacji oraz tworzenia od podstaw programów nauczania zawarto w poradniku Programy nauczania – krok po kroku.
Źródło: Programy dla nauczania zawodu – krok po kroku, KOWEZiU, Warszawa 2013.
Archiwalne programy nauczania dla zawodów opracowane do 2011 r.
Programy nauczania dla zawodu. Krok po kroku Zachęcamy do lektury i mamy nadzieję, że będzie pomocny przy konstruowaniu programów nauczania dla zawodów, w których Państwo kształcicie.
Zachęcamy także do lektury pozostałych publikacji z pakietu Kształcenie zawodowe i ustawiczne. Vademecum.
Podstawa programowa kształcenia w zawodach została opracowana w ramach projektów systemowych KOWEZiU:
– „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego”
(Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI, Priorytet III Wysoka jakość oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.3 Modernizacja treści i metod kształcenia)
– „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”
(Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI, Priorytet III Wysoka jakość oświaty, 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 Upowszechnienie uczenia się przez całe życie)