Przykładowy ramowy program studiów podyplomowych z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego
e-Gazetki o zawodach
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Edukacja dla pracy”.
- Zawody obszaru medyczno-społecznego – czy to dla mnie?
- Zawody rolniczo-leśne z ochroną środowiska – czy to dla mnie?
- Jak wydobyć talent i uruchomić karierę – o zawodach obszaru mechanicznego. Część I
- Zawody administracyjne i usługowe. Część I
- Zawody elektryczno-elektroniczne – czy to dla mnie?
- Zawody z obszaru turystyczno-gastronomicznego – czy to dla mnie
- Zawody artystyczne – czy to dla mnie?
- Kariera znaczy „droga”. Zbuduj ją z nami!
- Jak wydobyć talent i uruchomić karierę – o zawodach obszaru mechanicznego. Część II
- Zawody administracyjne i usługowe. Część II
Współpraca pracodawców ze szkołami zawodowymi. Teraźniejszość i przyszłość
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Edukacja dla pracy”.
Pomagam mojemu dziecku wybrać zawód i szkołę ponadgimnazjalną. Broszura dla rodziców
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Edukacja dla pracy”.
Rozwijam skrzydła. Poradnik metodyczny dla wychowawców gimnazjum w zakresie doradztwa zawodowego
KOWEZiU, Warszawa 2013
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Edukacja dla pracy”.
Jak pomóc rozwijać skrzydła? Broszura dla rodziców uczniów gimnazjum
KOWEZiU, Warszawa 2013
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Edukacja dla pracy”.
Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego
KOWEZiU, Warszawa 2013
Informator opracowano w ramach projektu "Euroguidance" współfinansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu "Uczenie się przez całe życie".
Wydruk i dystrybucję Informatora sfinansowano ze środków projektu "Edukacja dla pracy" wpółfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, Działania 3.4. Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 Upowszechnienie uczenia się przez całe życie.
Raport końcowy z realizacji badania: Stan i rola doradztwa zawodowego w wybranych powiatach województwa warmińsko-mazurskiego
Warszawa, 2012
Raport współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej".
Raport dotyczący stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej
KOWEZiU, Warszawa 2012
Raport współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej".
Raport z pilotażu zewnętrznego wsparcia szkół w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego
KOWEZiU, Warszawa 2012
Raport współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej".
Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów.
Warszawa, 2008
Publikacja powstała w ramach programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej.
Głównym adresatem podręcznika są osoby organizujące treningi kompetencji kulturowych, w tym akulturacyjne. Publikacja jest wyborem ćwiczeń, wykładów, symulacji stworzonych lub zaadaptowanych na potrzeby kształcenia pracowników służb społecznych pracujących z migrantami oraz słuchaczy studiów podyplomowych. Zajęcia te kierowane były do osób z wyższym wykształceniem, pracujących na co dzień z obcokrajowcami doświadczającymi trudności w integracji ze społeczeństwem polskim, w szczególności w sferze zawodowej. Ćwiczenia, które znajdują się w publikacji mogą być przydatne dla trenerów konstruujących warsztaty kompetencji międzykulturowych i wzbogacić ich warsztat pracy. Publikacja zawiera również wiele aspektów związanych z pracą trenera takich jak analiza potrzeb, konstruowanie koncepcji szkolenia i budowanie jego struktury, motywowanie uczestników oraz roli samego trenera w przebiegu szkolenia. Jest również wskazówką w jaki sposób komunikować się z osobami odmiennymi kulturowo i w jaki sposób przeprowadzać z nimi rozmowę.
Międzykulturowy Ośrodek Doradztwa Zawodowego. Od koncepcji do realizacji.
Warszawa, 2007, s. 76
Publikacja powstała w ramach programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej.
Publikacja jest zbiorem dobrych praktyk wypracowanych przez doradcę prawnego, doradcę zawodowego i psychologa międzykulturowego, którzy pracują w Międzykulturowym Ośrodku Doradztwa Zawodowego. Odwołując się do swoich doświadczeń z pracy doradczej w Ośrodku, wskazują na punkty newralgiczne w pracy z osobami odmiennymi kulturowo. Wskazują momenty, w których działania doradcze mogą przynieść sukces doradczy bądź porażkę. Publikacja skierowana jest do osób bezpośrednio pracujących z uchodźcami, repatriantami i imigrantami oraz do decydentów kształtujących politykę instytucji państwowych, organizacji, a także regionów, czy państwa. Celem publikacji jest propagowanie idei doradztwa opartego na współpracy zespołu eksperckiego świadczącego kompleksową pomoc osobom odmiennym kulturowo. Doświadczenia doradców mają na celu uwrażliwić odbiorców publikacji na pewne problemy związane z pracą z migrantami. Rozdziały poświęcone doświadczeniom doradców poprzedza rozdział dotyczący Projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej (rozdział 1) oraz rozdział dotyczący koncepcji funkcjonowania MODZ (rozdział 2). Publikację zamyka raport z ewaluacji Ośrodka (rozdział 6).
Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości. Pakiet organizacyjno-edukacyjny.
Jadwiga Królikowska, Dorota Madej-Popowska
Warszawa, 2007, s. 45
Pakiet powstał w ramach programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej.
Pakiet zawiera opis, wnioski z ewaluacji oraz rekomendacje do tworzenia programu doskonalenia doradców zawodowych uwzględniający aspekt wielokulturowości na podstawie studiów podyplomowych „Wspieranie osób odmiennych kulturowo na rynku pracy” realizowanych przez Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Międzykulturowym Centrum Adaptacji Zawodowej oraz szkolenia „Wielokulturowość w doradztwie zawodowym” zrealizowanego przez KOWEZiU. Pakiet powstał w ramach programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej. Przeznaczony jest dla osób zainteresowanych doskonaleniem i kształceniem doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości.
Międzykulturowy Ośrodek Doradztwa Zawodowego – kompleksowe doradztwo międzykulturowe
Pakiet organizacyjny
Warszawa, 2007, s. 69
Pakiet powstał w ramach programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej.
Pakiet zawiera informacje organizacyjne oraz dane statystyczne dotyczące funkcjonowania MODZ. Znaleźć w nim również można m.in. karty konsultacyjne doradcy prawnego, doradcy zawodowego, psychologa i pracownika socjalnego oraz ankietę ewaluacyjną. Celem pakietu jest przekazanie jego odbiorcom wskazówek praktycznych istotnych przy tworzeniu podobnej struktury we własnych instytucjach, struktury opartej na współpracującym ze sobą zespole eksperckim. Pakiet powstał w ramach programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej.
Podejście wielokulturowe w poradnictwie zawodowym
Warszawa, 2007
Publikacja „Podejście wielokulturowe w poradnictwie zawodowym” dostarcza polskiemu doradcy zawodowemu wiedzę oraz narzędzia, które pomogą mu w pracy z klientem odmiennym kulturowo. Pomogą w pełnym i intencjonalnym wykorzystywaniu doświadczeń międzykulturowych w pracy zawodowej, a w konsekwencji pozwolą czerpać większą satysfakcję z wykonywanej pracy w kontakcie z cudzoziemcami.
Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców
Warszawa, 2007
Publikacja „Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców” to ankieta składająca się z czterech kwestionariuszy (A, B, C, D). Przeznaczona jest dla doradców zawodowych do pracy z klientem odmiennym kulturowo. Każdy z kwestionariuszy dotyczy innej sfery funkcjonowania cudzoziemców w Polsce. Ankietę przetłumaczono na cztery języki: angielski, francuski, rosyjski i wietnamski. Dzięki temu doradcy zawodowi zyskali narzędzie do pracy z osobami odmiennymi kulturowo w wersji polsko-angielskiej, polsko-rosyjskiej, polsko-francuskiej oraz polsko-wietnamskiej.
Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów
Warszawa, 2006
Publikacja „Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania do planowania kariery zawodowej uczniów” powstała w wyniku realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów” są trzyczęściowym podręcznikiem poradnictwa zawodowego, który przeznaczony jest dla nauczycieli. Część pierwsza „Podstawy rozwoju zawodowego młodzieży” jest częścią teoretyczną. Część druga „Metody aktywizujące i techniki pracy z grupą” poświęcona jest prezentacji podstawowych zasad prowadzenia zajęć doradczych w sposób warsztatowy, w czasie których uczestnicy uczą się przez działanie, maksymalnie angażując się w zdobywanie wiedzy, kształtowanie własnych umiejętności i postaw. Część trzecia „Gry i ćwiczenia grupowe” jest kontynuacją dwóch poprzednich części i w sposób praktyczny przedstawia omówione w nich zagadnienia dotyczące teorii i metod poradnictwa zawodowego. Ćwiczenia zbliżone są do siebie tematycznie oraz zostały uzupełnione dodatkowymi informacjami, dla jakiej grupy wiekowej są one najbardziej odpowiednie. Ta część dostępna jest również w wersji elektronicznej w postaci płyty CD. Podręcznik powinien służyć nauczycielom, doradcom zawodowym i uczniom w kształtowaniu i doskonaleniu umiejętności niezbędnych do planowania indywidualnej kariery edukacyjno-zawodowej, a tym samym przygotować ucznia do życia społecznego i zatrudnienia.
Publikacja powstała w Krajowym Ośrodku Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU) w wyniku realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) Sektorowego Programu Operacyjnego, Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL).
Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu
Warszawa, 2001, 2003, 2006*
Publikacja jest przeznaczona dla pedagogów szkolnych, nauczycieli i wychowawców do pracy z uczniami gimnazjum. Składa się z dwóch części. W części pierwszej można znaleźć materiały metodyczne z zakresu orientacji zawodowej, zaś w drugiej części propozycje dla nauczycieli przedmiotów z zakresu przygotowania uczniów gimnazjum do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia. Przedstawione przykłady ćwiczeń mogą służyć pomocą w pracy z uczniem w formie grupowej jak i indywidualnej. Celem zamieszczonych materiałów jest zachęcenie młodych ludzi do aktywnego poznawania własnych preferencji zawodowych oraz podejmowania przez nich działań w efektywnym zaplanowaniu kariery edukacyjno-zawodowej.
*Publikacja w 2001 roku została wydana w formie wkładki do segregatora, zaś w 2003 i 2006 roku była wznowiona w formie książki.
Szkolny doradca zawodowy (aktualizacja aktów prawnych – 2008 r.)
Warszawa, 2003, s. 37
Wydział Poradnictwa Zawodowego Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, w roku 2002 podjął zadanie sprecyzowania koncepcji działań szkolnego doradcy zawodowego – osoby odpowiedzialnej za organizację i funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa. W ramach publikacji „Szkolny doradca zawodowy” uzasadniono potrzebę powołania doradcy i przedstawiono korzyści płynące z jego pracy na terenie szkoły. Opisane zostały cele, zadania i sylwetka szkolnego doradcy zawodowego. Ponadto przedstawiono: akty prawne (stan na 2008 r.), na które można się powołać przy tworzeniu w szkole takiego stanowiska i określaniu zakresu obowiązków doradcy, definicje pojęć związanych z tą dziedziną, wewnątrzszkolne systemy doradztwa dla różnych poziomów kształcenia oraz standard wyposażenia pracowni szkolnego doradcy zawodowego.
Moja przyszła praca. Materiały metodyczne do pracy z uczniami szkół zawodowych
Warszawa, 2003
Publikacja skierowana jest do nauczycieli, wychowawców i pedagogów szkolnych. Zawiera szereg ćwiczeń do pracy z uczniami. Uczula również nauczycieli i wychowawców na aspekty związane z koniecznością przystosowywania się młodzieży do wielu zmian stanowisk pracy, kwalifikacji i zawodów. Wskazuje na ich dodatkowe zadania polegające na działalności doradczej wobec uczniów i kreowaniu ich zawodowych planów. Proponowane ćwiczenia mają na celu pomoc w nabywaniu kwalifikacji zawodowych w trakcie nauki w szkole. Odnoszą się również do planowania i ustawicznego poszerzania wiedzy ogólnej i zawodowych kompetencji. Pozwalają także wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do właściwego poruszania się po rynku pracy.