„Nowy model systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych” – pod tym hasłem odbyła się ogólnopolska debata z udziałem Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej. W spotkaniu wzięli udział pracownicy systemu oświaty, tj. pracownicy poradni, placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych, szkół, placówek, kuratoriów oświaty, uczelni, jednostek samorządu terytorialnego i inni przedstawiciele instytucji zainteresowanych tą problematyką.
Debata odbyła się 18 stycznia 2017 r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Została zorganizowana w ramach projektu pozakonkursowego „Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej”.
W debacie wzięła udział Anna Zalewska wraz z pracownikami Ministerstwa: Joanną Wilewską – Zastępcą Dyrektora Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego oraz Elżbietą Neroj – Naczelnikiem Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.
Marzenna Habib, wicedyrektor ORE, otworzyła debatę: przywitała zgromadzonych gości i uczestników wydarzenia. Cele spotkania oraz działania realizowane w ramach poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego przedstawiła Izabella Lutze, kierownik Wydziału Diagnozy i Współpracy z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi ORE oraz kierownik projektu pozakonkursowego, w ramach którego organizowana jest debata.
Następnie głos zabrała Anna Zalewska, która omówiła planowane działania resortu w zakresie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, w tym zagadnienia dotyczące pilotażowego wdrażania diagnozy funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia ICF-CY. Elżbieta Neroj przybliżyła model wdrażania diagnozy funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. Zwróciła uwagę na ważne zagadnienia dotyczące celów i działań związanych z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym.
W trakcie prezentacji postawiono istotne pytanie: jaka powinna być diagnoza, aby zapewnianie wsparcia było skuteczne. Proponowane kierunki działań dotyczące poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego obejmują:
- zmiany dotychczasowych metod pracy – uwzględnienie w diagnozie modelu biopsychospołecznego,
- zmniejszenie ilości zadań poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- poszerzenie możliwości współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w różnych sektorach w zakresie diagnozy potrzeb oraz udzielania wsparcia,
- zapewnienie systemu profesjonalnego doskonalenia zawodowego,
- doposażenie w materiały metodyczne i narzędzia diagnostyczne – zasób bezpłatnie udostępniany i uaktualniany – zgodnie z działaniami zaplanowanymi w projekcie pozakonkursowym.
Uczestnicy debaty wysłuchali także wykładu prof. dr. hab. Marka Konopczyńskiego, dotyczącego standaryzacji działań i dyskusji nad przygotowaniem i doskonaleniem kadr pedagogicznych. Z kolei Izabela Rodak, ekspert ORE, zaprezentowała propozycje standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych w podziale na obszary: merytoryczno-organizacyjny oraz prawno-finansowy. Prezentowane standardy uwzględniały wnioski wynikające z prowadzonych konsultacji społecznych.
Kolejnym etapem debaty były dyskusje merytoryczne prowadzone. Toczyły się one w dwóch obszarach:
- merytoryczno-organizacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących:
- struktury systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
- roli i zadań poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- współpracy ze szkołami w zakresie prowadzenia diagnozy i wsparcia dla dzieci i młodzieży,
- akredytacji poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- finansowo-prawnym, gdzie analizowano w szczególności:
- sposoby finansowania działań związanych z wdrażaniem standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- sposoby i możliwości finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży w systemie edukacji.
Wypracowywane standardy funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych umożliwią ujednolicenie procedur dotyczących w szczególności postępowania diagnostycznego, sposobów planowania i organizacji postępowania postdiagnostycznego, a także wsparcia dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Są to nowe rozwiązania proponowane do pilotażowego sprawdzenia w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych i szkół.
Bardzo dziękujemy Państwu za aktywny udział w dyskusjach. Cieszy nas tak duże zainteresowanie proponowanymi rozwiązaniami merytorycznymi i chęć wzięcia udziału w planowanych działaniach pilotażowych.
Załączniki:
Nowy model systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Standardy funkcjon
Nowy model systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Standardy funkcjon