Czy potrzebny jest nowy podział zadań między poradnią a szkołą w procesie diagnozy i wsparcia ucznia? W jakich obszarach istnieje zapotrzebowanie pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych na nowe narzędzia diagnostyczne? W jaki sposób skuteczniej wdrażać założenia diagnozy funkcjonalnej w środowisku uczniów i uczennic polskich szkół? Poszukiwanie odpowiedzi na te i inne pytania z obszaru funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych było przedmiotem spotkań informacyjno-konsultacyjnych prowadzonych w ramach projektu pozakonkursowego Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektorzy oraz pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, głównie psycholodzy, pedagodzy, doradcy zawodowi i logopedzi, wzięli udział w spotkaniach informacyjno-konsultacyjnych prowadzonych w ramach projektu pozakonkursowego Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej. Spotkania odbyły się w siedzibie ORE w dniach 25 i 26 października 2016 oraz 8 listopada 2016.
Głównym celem spotkań było przedstawienie zadań zaplanowanych do realizacji w Projekcie oraz zapoznanie uczestników z działaniami już rozpoczętymi. Wśród nich zaprezentowany został modelowy zestaw narzędzi do diagnozy poziomu rozwoju emocjonalno-społecznego oraz wstępne założenia i wnioski dotyczące wypracowywanych w ramach prac zespołu ekspertów standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych (w tym standardów w obszarze działań merytorycznych poradni). Szerzej z celami projektu zapoznać można się na stronie www.ore.edu.pl.
Zebranym przedstawiono także główne założenia Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia ICF oraz możliwości, które daje jej zastosowanie w procesie diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz psychofizycznych dzieci i młodzieży.
Spotkaniom towarzyszyły także wykłady ekspertów w zakresie diagnozy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem wraz z przedstawieniem narzędzi diagnostycznych i możliwości pracy z uczniami po przeprowadzonej diagnozie.
W spotkaniach łącznie udział wzięło ponad 300 osób.
Materiały ze spotkań dostępne są dla uczestników na stronie szkolenia.ore.edu.pl. Materiały można pobrać po zalogowaniu się i wybraniu pozycji menu „Moje szkolenia”