Na to pytanie szukali odpowiedzi uczestnicy szkolenia, które odbyło się w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności działań pracowników systemu wspomagania szkół …„. Od lipca do października ponad 200 pracowników placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych oraz trenerów w czasie spotkań stacjonarnych i zajęć e-learningowych zgłębiało temat związany z kompetencjami kluczowymi uczniów.
Program szkolenia obejmował zagadnienia związane z:
- kompetencją porozumiewanie się w językach obcych;
- kompetencjami matematycznymi i naukowo-technicznymi;
- kompetencjami informatycznymi;
- umiejętnością uczenia się – rozwijaną poprzez nauczanie przez eksperymentowanie
i doświadczanie oraz wykorzystywanie przez nauczycieli aktywnych metod pracy; - kompetencjami społecznymi i obywatelskimi, inicjatywności i przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej – rozwijanymi poprzez wychowanie i kształtowanie postaw innowacyjności, kreatywności i pracy zespołowej.
Uczestnicy pracowali w 10 grupach warsztatowych. Każda grupa doskonaliła się w zakresie wspomagania szkół w kształtowaniu wybranych kompetencji na poszczególnych etapach edukacyjnych. Dla uczestników szkolenia szczególnie istotne okazały się zagadnienia , które służą:
- zapewnieniu podmiotowości ucznia w procesie uczenia się,
- integrowaniu wiedzy (nowej z dotychczas posiadaną, wiedzy z różnych dziedzin),
- praktycznemu wykorzystywaniu wiedzy i umiejętności zdobywanych w szkole,
- pracy zespołowej uczniów i nauczycieli,
- doskonaleniu metod pracy nauczyciela,
- indywidualizacji nauczania.
Uczestnicy, wykorzystując wiedzę i umiejętności rozwijane w trakcie szkolenia, wraz z początkiem nowego roku szkolnego rozpoczęli współpracę ze szkołami i przedszkolami. Wspomaganiem w rozwoju kompetencji kluczowych objętych zostało 400 szkół i przedszkoli z całej Polski.
Zajęcia miały charakter pilotażowy i zapoczątkowały cykl szkoleń, które od 2017 roku będą realizowane w całej Polsce przez beneficjentów konkursu ogłoszonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej − Instytucję Pośredniczącą Programu POWER.
Publikujemy ramowe programy szkoleń, które opracowane zostały w wyniku pilotażowych szkoleń prowadzonych przez ORE, a które stanowią wkład merytoryczny do Konkursu nr POWR.02.10.00-IP.02-00-005/16:
Nr 4/2006