Po trzech latach realizacji, zakończyliśmy cykl ogólnopolskich szkoleń z zakresu zewnętrznego wspomagania pracy szkół i przedszkoli. Celem szkoleń było przygotowanie kadr zmodernizowanego systemu wspomagania pracy szkół do kompetentnego i skutecznego wypełniania nowych zadań. W szkoleniach uczestniczyły zarówno osoby, które pełniły rolę szkolnych organizatorów rozwoju edukacji (SORE) w powiatach objętych pilotażem nowego systemu doskonalenia, jak również pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych.
W szkoleniach udział wzięło blisko 4 000 osób, w tym ponad 2 000 pracowników instytucji systemu wspomagania a także dyrektorzy szkół, nauczyciele i inne osoby wskazane przez powiaty, beneficjentów konkursu 3.5
Uczestnicy szkoleń:
- uzyskali kompetencje pozwalające wspierać rozwój szkoły
- wzięli udział w serii intensywnych treningów interaktywnych rozwijających praktyczne umiejętności związane z diagnozą potrzeb szkoły, motywowaniem nauczycieli do zmian, moderowaniem procesu zmian rozwojowych
- rozwinęli umiejętności niezbędne do zespołowej realizacji spójnych i celowych procesów rozwojowych, których celem jest zaspokojenie potrzeb szkoły w określonym zakresie
- zostali wprowadzeni w rolę zawodową konsultanta rozwoju organizacyjnego, tj. osoby, która łącząc umiejętności: koordynatora projektów, trenera, coacha i doradcy wspiera organizacje w procesach całościowego ustawicznego uczenia się.
Program szkoleń obejmował 14 ośmiogodzinnych dni szkoleniowych, pogrupowanych w pięć modułów:
Moduł 1. Idea procesowego wspomagania
Moduł 2. Rola wspomagania na etapie diagnozowania potrzeb
Moduł 3. Rola wspomagania na etapie planowania i realizacji celów
Moduł 4. Rola wspomagania na etapie monitorowania działań i podczas wspólnej oceny efektów
Moduł 5. Warsztat umiejętności praktycznych obejmujących wspomaganie
Zdaniem większości badanych kursy organizowane przez ORE skutecznie przygotowały dużą grupę specjalistów, dając im solidne podstawy do wszechstronnego wspomagania szkół i nauczycieli. Zdaniem około dwóch trzecich uczestników szkoleń dla SORE i koordynatorów sieci program kursu był adekwatny. 72% SORE uważa, że gdyby nie szkolenia ORE, to miałoby problemy z wykonywaniem swojej funkcji, a blisko połowa osób mogłaby sobie nie poradzić z pracą z grupą. Prawie wszyscy SORE, którzy uczestniczyli w kursie (96%), wykorzystują wiedzę ze szkoleń. Pozwoliły im one nabyć kompetencje zarówno interpersonalne (komunikatywność, praca z grupą dorosłych, coaching), jak i wiedzę związaną z wdrażaniem nowego modelu doskonalenia nauczycieli (szczególnie w zakresie diagnozy i tworzenia planów wspomagania).
- coachingowe;
- trenerskie, szczególnie dotyczące pracy z grupą i z dorosłymi;
- interpersonalne (autoprezentacja, budowanie relacji, komunikatywność, nawiązywanie kontaktu, negocjowanie, organizacja pracy własnej / zarządzanie samym sobą, motywowanie innych do pracy);
- organizacyjne (zadania SORE, zasady działania nowego modelu wspomagania);
- merytoryczne (prowadzenie diagnozy w szkołach, przygotowanie RPW). [1]
Oprac.: Joanna Soćko