Założenia projektu
Od 2011 r. Zespół ds. Promocji Zdrowia w Szkole Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Zakład Zdrowia Publicznego Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego realizują projekt pt. Promocja zdrowia społeczności szkolnej.
Projekt ten jest skierowany do społeczności szkół promujących zdrowie (SzPZ), w tym nauczycieli, innych pracowników pedagogicznych szkoły oraz pracowników administracji i obsługi. Uczestniczą w nim 22 szkoły z 6 województw (lista szkół).
Projekt ma charakter innowacyjny i pilotażowy. Łączy i korzysta z koncepcji i doświadczeń dwóch realizowanych od wielu lat w Polsce i Europie siedliskowych programów promocji zdrowia: szkoła promująca zdrowie i promocja zdrowia w miejscu pracy. Jego celem jest:
- Zainicjowanie w wybranych SzPZ działań na rzecz promocji zdrowia społeczności szkolnej.
- Ocena przebiegu realizacji tych działań (ewaluacja procesu) i efektów (ewaluacja wyników).
Zakłada się, że w wyniku projektu nastąpią, potwierdzone wynikami badań, pozytywne zmiany w zakresie:
- czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- zachowań zdrowotnych i samopoczucia ogólnego i zawodowego wszystkich pracowników.
Uzyskane w projekcie doświadczenia i przykłady dobrej praktyki zostaną upowszechnione w SzPZ w kraju.
Realizacja projektu obejmie lata 2012–2015 i będzie przebiegać w kilku etapach:
- Etap przygotowawczy,
- Przeprowadzenie diagnozy stanu wyjściowego;
- Budowanie planu działań i ich ewaluacji na każdy rok szkolny;
- Realizacja planu i ewaluacja procesu;
- Ewaluacja wyników działań.
Realizacja projektu będzie monitorowana przez członków Zespołu ds. Promocji Zdrowia w Szkole (ORE) oraz Zakładu Zdrowia Publicznego (WUM) koordynujących projekt (konsultacje telefoniczne, mailowe oraz spotkania w terenie z przedstawicielami szkół projektowych).
Dotychczasowe działania projektowe
Etap przygotowawczy. Jesienią 2011 r. szkoły promujące zdrowie, za pośrednictwem wojewódzkich koordynatorów sieci SzPZ, otrzymały informację o możliwości dobrowolnego udziału w projekcie. Swój akces do niego zgłosiło 28 szkół z 6 województw. Do udziału w projekcie zakwalifikowano 22 szkoły. Podpisały one porozumienie dotyczące podziału zadań przy realizacji projektu Promocja zdrowia społeczności szkolnej z Zespołem koordynującym projekt (ORE i WUM).
Diagnoza stanu wyjściowego. Na przełomie stycznia i lutego 2012 r. koordynatorzy ds. projektu każdej ze szkół projektowych otrzymali zestaw narzędzi do przeprowadzenia diagnozy stanu wyjściowego. Wypełnione w szkołach kwestionariusze zostały przesłane do Zespołu koordynującego, zakodowane i poddane analizie statystycznej. W maju 2012 r. zorganizowano dwa dwudniowe spotkania seminaryjne dla przedstawicieli szkół projektowych. Wzięli w nich udział przedstawiciele dyrekcji oraz szkolni koordynatorzy ds. projektu każdej ze szkół. Spotkanie miało charakter warsztatowy i obejmowało następujące zagadnienia:
- Przekazanie szkołom zestawień wyników diagnozy stanu wyjściowego, przygotowanie do ich analizy i opracowania Raportu z diagnozy stanu wyjściowego.
- Omówienie zasad planowania wybranych działań w zakresie promocji zdrowia.
- Założenia projektu Promocja zdrowia w miejscu pracy. Potrzeby polskich nauczycieli w zakresie promocji zdrowia: dr J. Pyżalski, Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera w Łodzi (materiały do pobrania) .
- Zakład pracy miejscem promowania zdrowia i kształtowania kultury prozdrowotnej: G. Gregorczyk, Dyrektor Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie (materiały do pobrania).
Obecnie szkoły projektowe dokonują wewnętrznej analizy wyników diagnozy stanu wyjściowego i przygotowują się do wyboru priorytetowych problemów wymagających rozwiązania. Kolejnym krokiem będzie sporządzenie planów działania na rok szkolny 2012/2013.
Materiały do pobrania: