- Rekomendacja jest udzielana łącznie przez wszystkie instytucje odpowiedzialne za wdrażanie systemu rekomendacji: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- O uzyskanie rekomendacji może ubiegać się podmiot odpowiedzialny za program profilaktyczny / promocji zdrowia psychicznego.
- Podmiot ubiegający się o rekomendację przesyła wniosek aplikacyjny (opis programu wraz z wymaganymi załącznikami) do Zespołu na adres:
Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
02-776 Warszawa
ul. Dereniowa 52/54
oraz w formie elektronicznej na adres:
anna.radomska@kbpn.gov.pl lub anna.borucka@kbpn.gov.pl
- Opis programu powinien być sporządzony na obowiązującym druku formularza wniosku
- Program jest oceniany przez Zespół do Spraw Rekomendacji i Oceny Programów, w skład którego wchodzą przedstawiciele Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Zespół dokonuje wstępnej oceny wniosku pod względem spełnienia kryteriów formalnych (kompletność, zakres merytoryczny).
- Wniosek spełniający kryteria formalne zostaje poddany dalszej ocenie merytorycznej pod względem zgodności programu ze standardami jakości programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego.
- Spełnienie poszczególnych kryteriów jakości programu jest punktowane. Ocena jest dokonywana na Arkuszu oceny programu.
- W zależności od liczby uzyskanych punktów program może uzyskać rekomendację na jednym z trzech poziomów rekomendacji:
- I poziomu rekomendacji tzw. „program obiecujący” – uzyskanie min. 50 punktów
- II poziom rekomendacji tzw. „dobra praktyka” – uzyskanie min. 65 punktów
- III poziom rekomendacji tzw. „program modelowy” – uzyskanie min. 80 punktów
Spełnienie przez program wszystkich kryteriów jest równoznaczne z uzyskaniem 100 punktów (ocena maksymalna).
- Ocena programu w przypadku I poziomu rekomendacji jest dokonywana przez Zespół ds. rekomendacji.
- W przypadku rekomendacji na poziom II i III wymagana jest dodatkowa ocena programu przez dwóch zewnętrznych recenzentów.
- Rekomendacja jest przyznawana na okres 5 lat, rok przed upływem terminu ważności rekomendacji, podmiot odpowiedzialny za program, otrzyma pismo z prośbą o aktualizację danych o programie.
- Informacje o programach, które uzyskają rekomendację, zostaną umieszczone w elektronicznym banku programów rekomendowanych.
Źródło: KBPN (www.narkomania.gov.pl)